miércoles, 14 de septiembre de 2016

EXTRACTE DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE (Provisional)



EXTRACTE DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE


PROFESSOR
Sílvia Gil Cordero
NIVELL EDUCATIU
Batxillerat
MATÈRIA
Història de la Filosofia
CURS
Segon de Batxillerat

CONTINGUTS

Continguts comuns a tots els blocs (continguts de caràcter metodològic i actitudinal)
- Obtenció, processament i anàlisi crítica d’informació
- Expressió argumentada, oral i escrita, d’idees
- Participació en espais de reflexió i intercanvi d’informació, cerca, contrast i expressió d’idees, aprofitant les tecnologies de la informació i la comunicació
- Participació en debats mitjançant l’exposició raonada del pensament propi
- Comentari de textos filosòfics o que suscitin problemes filosòfics, emprant amb propietat els corresponents termes i conceptes
- Racionalitat, empatia i respecte crític envers els plantejaments aliens, individuals i col·lectius
- Autonomia personal i sentit de la responsabilitat a l’hora de prendre decisions i  actuar, assumint una visió crítica vers qualsevol forma d’injustícia i discriminació
- Posició crítica envers els valors, normes i actituds contràries als drets humans, la convivència pacífica i la defensa de la natura

Els continguts de caràcter conceptual s’estructuren en tres  blocs:

1.       Pensament antic i medieval.
UNITAT 1. Els orígens de la filosofia occidental
1.      El pas del mite al logos
2.      Els filòsofs presocràtics
UNITAT 2. La Grècia Clàssica
1.Situació històrica i cultural
           2. La Sofística i Sòcrates
3. Plató
4. Aristòtil
UNITAT 3. L’Hel·lenisme
1. L a Grècia Hel·lenística
            2. La Filosofia Hel·lenística (Epicur)
UNITAT 4.Pensament medieval: religió i filosofia. (San Anselm, St Tomàs, Occam)
2. Pensament modern
UNITAT 5.El Renaixement i la Revolució Científica (Galileu, Kepler, Newton)
UNITAT 6. El Racionalisme
1. El Barroc i l’Absolutisme
             2. El Racionalisme
             3. Descartes
UNITAT 7. L’empirisme
1.      La revolució industrial
             2.   La visió empirista
             3.   John Locke
             4.   George Berkeley
             5.   Hume

3.     Pensament contemporani
UNITAT 8. La crisi de la consciència moderna
1.      La segona Revolució Industrial i el món en guerra
2.      Els filòsofs de la sospita
2.1. Friedrich Nietzsche
UNITAT 9. Ètica i Política
  1. L’utilitarisme
      2. L’utilitarisme humanista de Stuart Mill

COMPETÈNCIES

La competència en l’anàlisi i síntesi crítica de textos filosòfics
La competència reflexiva, crítica, dialògica i argumentativa
La competència social i cívica


CRITERIS D’AVALUACIÓ
Criteris
- Analitzar el contingut d’un text filosòfic, identificant els seus elements fonamentals i la seva estructura, i comentar-lo amb rigor metodològic.
- Relacionar els problemes filosòfics estudiats amb les principals condicions socioculturals en les quals apareixen i a les quals han pretès donar resposta, situant-los adequadament en la seva època i correlacionant les seves característiques principals.
- Ordenar i situar cronològicament les diverses respostes donades a les preguntes filosòfiques bàsiques, relacionant-les amb els filòsofs anteriors i identificant la seva influència i permanència en la reflexió filosòfica posterior.
- Comentar i jutjar críticament un text filosòfic, identificant els supòsits implícits que amaga, la consistència dels seus arguments i les conclusions que planteja, així com la vigència de les seves aportacions en l’actualitat.
- Comparar i relacionar textos filosòfics de diferents èpoques i autors, per establir-hi semblances i diferències de plantejament.
- Aplicar en les activitats plantejades (comentari de textos, dissertacions, argumentacions, debats, etc) el procediment metodològic adequat a l’orientació científica o filosòfica dels temes
- Obtenir informació rellevant des de diferents fonts, elaborar-la, contrastar-la i utilitzar-la críticament en l’anàlisi d’algun aspecte o pregunta de la història del pensament filosòfic
- Participar en debats o exposar-hi per escrit l’opinió sobre algun problema filosòfic del present, aportant-hi les reflexions pròpies i relacionant-les amb altres posicions d’èpoques passades prèviament estudiades.
- Analitzar críticament les conceptualitzacions de caràcter excloent i discrimonatori que apareixen en el discurs filosòfic de diferents èpoques històriques, assenyalant la seva vinculacuó amb altres plantejaments socials i culturals propis de l’època
Instruments. 
L’ alumne,  per tal de superar la matèria, n’ haurà d’ assolir les competències específiques. La manera de demostrar que és apte serà realitzant:

-          Una prova escrita o examen fet a classe que, consistirà en un Comentari de Text amb preguntes que s’ intentaran ajustar al format de les proves de les PAU.

-          Entregant el dia de l’ examen, treballs opcionals, de qüestions sorgides a classe fins a un total de quatre treballs amb una vàlua de 0,25 punts cadascú d’ ells, fent un total de 1p. Aquest punt més, s’ afegirà a la nota de l’ examen.


-          Una prova escrita feta a casa que, consistirà en un Comentari de Text amb preguntes que s’ intentaran ajustar al format de les proves de les PAU. Preferiblement en suport informàtic.


Tenint en compte la data d’ entrega es procedirà de la següent manera:
. 1r dia de data d’ entrega: Es sumarà un punt a la nota del treball
. 2n dia de data d’ entrega: Es sumarà mig punt a la nota del treball.
. 3r dia de data d’ entrega: No es sumarà cap punt a la nota del treball.
. 4t dia de data d’ entrega: Es penalitzarà amb un punt negatiu. Caldrà justificant metge en cas d’ absència per malaltia.
Fora d’ aquestes dates, no s’ acceptarà l’ entrega del treball.

S’ acceptarà que el 3r i 4r dia de data d’ entrega, es pugui enviar per correu electrònic a sgil4@xtec.cat. Per a assolir la nota de qualificació,el treball haurà d’estar imprès, el més aviat posible, sinó comptarà com No Presentat.


La nota de qualificació del trimestre o d’avaluació, sorgirà seguint la següent fòrmula:
[Examen + 1 punt de treballs opcionals]= 50%
 [Comentari Text a casa+ Data d’ entrega]= 50%
Es farà la nota mitjana.

La nota de qualificació de tot el curs, sorgirà de la nota mitjana de les tres avaluacions. Si aquesta nota és 4,5 punts,es considerarà l’ assignatura aprovada. Si aquest no és el cas, l’ alumne s’ haurà d’ examinar de l’ avaluació o avaluacions suspeses a la prova extraordinària de maig.  Si l’ alumne no aprova al maig, s’ haurà d’ examinar de tota la matèria a la prova extraordinària de juny, amb un examen de comentari de text amb preguntes que s’ intentaran ajustar al format de les proves de les PAU.

Si l’ alumne promociona a Segon Batxillerat, quedant-li la matèria de Primer Batxillerat pendent, haurà de realitzar dues proves escrites,  durant els dos primers trimestres del següent curs, que serà un comentari de text o pel·lícula proposada per la professora, tal i com faran els alumnes de primer curs, amb vàlua d’ examen. Es farà la nota mitjana de les dues proves i aquesta serà la nota final de l’ assignatura.

NOTA IMPORTANT: Per acord d’equip docent, l’ alumne que tingui un 20% de faltes tant justificades com injustificades, no podrá accedir a l’ avaluació contínua. 
S' ha de tenir cura de l' ortografia, sobretot pel que fa als conceptes propis de la matèria; també és important la cal·ligrafia. En cas contrari, la professora pot no corregir l' examen si aquest no és entenedor. 




MATERIAL NECESSARI
El Blog de la professora: http://mystikeepopteiaalaula.blogspot.com.es/
El material que es lliura en suport informàtic o en fotocòpies en forma de dossier
Llibre de textos Atena


No hay comentarios:

Publicar un comentario