COMENTARI TEXT FET A CASA DE
JOHN LOCKE
JOHN LOCKE
Alumna:Andrea Monreal (B21)
Professora: Silvia Gil
JOHN LOCKE : L’ASSAIG SOBRE
L' ENTENIMENT
HUMÀ
HUMÀ
Proves d’accés a
la universitat
Convocatòria 2015
Història de la filosofía Sèrie 5
Convocatòria 2015
Història de la filosofía Sèrie 5
Escolliu UNA de les
dues opcions (A o B).
OPCIÓ A
“De cap proposició no podem dir que la tenim en la ment però que la ment mai no l’ha coneguda i mai no n’ha tingut consciència. Perquè, si això passés en algun cas, aleshores podríem dir, amb la mateixa raó, que totes les proposicions vertaderes, a les quals pot assentir algun dia la raó, les tenim en la ment i que, per això, s’hi troben impreses. En efecte, si d’alguna d’aquestes proposicions podem dir que és en la ment, però que no ha estat mai coneguda, només és perquè la ment és capaç de conèixer-la; així es comporta la ment respecte de totes les veritats que alguna vegada coneixerà. Més encara: així és com poden estar impreses en la ment totes les veritats que la ment mai no ha conegut i mai no podrà conèixer, perquè podem viure molt de temps i morir a la fi ignorant moltes de les veritats que la nostra ment pot conèixer fins i tot amb certesa. De manera que, si la capacitat de conèixer ha de ser la impressió natural que estem discutint, totes i cadascuna de les veritats que podem arribar a conèixer seran, per aquesta raó, innates; i aquesta gran qüestió quedarà reduïda a una manera molt impròpia de parlar perquè, si per una banda pretén afirmar el contrari, per l’altra no diu res de diferent del que diuen els que neguen els principis innats. Perquè ningú, penso jo, no ha negat mai que la ment pot conèixer algunes veritats. És aquesta capacitat, diuen, la que és innata, mentre que el coneixement és adquirit. Però, aleshores, a què treu cap tanta insistència a favor de màximes innates? Perquè si hi ha veritats que poden estar impreses en l’enteniment sense ser percebudes, no sé veure com poden diferir, pel que fa al seu origen, de les veritats que la ment pot conèixer: cal que siguin totes innates o totes adventícies; i és empresa vana voler distingir-les.”
John Locke. Assaig sobre l’enteniment humà, llibre I, capítol II
1. Expliqueu breument (entre
seixanta i cent paraules) les idees principals del text i com hi apareixen
relacionades. [2 punts]
En aquest text es presenta un cas de contraposició entre el que serien les
idees innates i les empíriques. En primer lloc parla sobre la impossibilitat de
que existeixi una idea innata que no s’ha conegut prèviament, ja que llavors no
seria innata, parlaríem doncs d’una impressió a la ment, que no ha estat mai
coneguda però hi és a la ment perquè es reconeix com a tal. En segon lloc,
parla sobre l’origen de les veritats innates i les adquirides o adventícies,
que és el mateix i per tant es parlaria de la inexistència de l’innatisme,
doncs en aquest cas es contradiu a sí mateix. Locke conclou amb que si fos això
veritat, no sabria amb quina raó diferenciar les idees innates de les
adventícies i que totes les existents han de ser d’un tipus o d’un altre.
2. Expliqueu breument (entre cinc i quinze
paraules en cada cas) el significat que tenen en el text les expressions
següents: [1 punt]
Capacitat innata:
Capacitat de coneixement que es posseeix des del naixement.
Veritats
adventícies: Veritats adquirides a través de l’experiència.
3. Expliqueu el punt de vista de John Locke
sobre el tema que s’analitza en el text i per què fa l’afirmació següent al
final: «si hi ha veritats que poden estar impreses en l’enteniment sense ser
percebudes, no sé veure com poden diferir, pel que fa al seu origen, de les
veritats que la ment pot conèixer: cal que siguin totes innates o totes
adventícies; i és empresa vana voler distingir-les». (En la resposta, us heu de
referir als aspectes del pensament de Locke que siguin pertinents, encara que
no apareguin explícitament en el text.) [3 punts]
Locke és un
filòsof empirista, la qual cosa vol dir que per a ell quan naixem l’enteniment
esdevé com una pàgina en blanc on les experiències són les que faran adquirir a
la persona idees, per tant podem afirmar que s’oposa a la teoria innatista. Les
idees que es formen a través d’aquesta experiència són definides com qualsevol
contingut mental reflex del món, i poden ser de dos tipus: simples o complexes.
Les simples són aquelles que no es poden dividir, que provenen d’una
experiència interna o externa i que s’adquireixen passivament; les complexes
són fruit de l’associació d’idees simples i s’adquireixen de forma activa. Un
exemple molt clar seria el de la poma (idea complexa), la qual esta formada per
idees simples (color, sabor, forma, tacte i grandària).
Basant-se en
aquesta teoria empirista, Locke farà una gran crítica de l’innatisme.
Primerament dirà que si existeixen idees innates, aquestes com és que no són
reflectides en tots els llocs? Per exemple, la idea de Déu que tenen els
cristians, segons Descartes, és una idea innata, però si coneixem una tribu
indígena podrem comprovar que per a ells aquesta idea és absent. Per tant podem
afirmar que no existeix l’innatisme perquè no hi ha universalitat en ell. Aquest
fet també és comparable a la pel·lícula de Víctor de l’Aveyron. El nen salvatge
no posseeix unes idees innates, ja que si fos així, el seu comportament seria
com el d’un nen normal i no com el d’una bèstia. Podem afirmar que el seu
comportament és com el d’una bèstia perquè s’ha format a través de les
experiències rebudes al bosc. Serà finalment on a través de l’experiència
adquireixi una educació i el nen ja pugui relacionar les coses amb les
paraules.
Altra crítica,
que es relaciona bastant amb el text, és en la qual afirma que el mateix
racionalisme es contradiu i esdevé com una paradoxa. Aquesta afirmació es basa
en que si veritablement existeix una idea innata ha d’existir prèviament un
coneixement que expliqui el que és innatisme, i per tant com diu Locke, mai es
sabria quina és la veritable idea innata.
En la seva obra també defineix el concepte de substància, que segons
l’autor és una idea complexa a la qual li atribuïm un nom. A aquesta substància
esdevé a més com una realitat material que actua com un suport de les idees que
tenim a la nostra ment. Però aquesta substància és inaprehensible i
incognoscible, ja que segons Locke no és l’objecte o la matèria el que ens
aporta l’experiència. Encara que no puguem tenir experiències de les
substàncies, per necessitat hem de creure en l’existència de realitats
objectives. Per exemple, una cullera es coneix i percep com a tal perquè
universalment se li ha donat aquest nom, unes certes idees i una forma material
determinada per tal de que tothom conegui la cullera de la mateixa manera.
Locke, igual que han fet altres autors, establirà els graus de coneixement.
En primer lloc, coneixement és la percepció per part de la ment de l’acord o
desacord d’unes idees amb altres. Cal relacionar i comparar idees per tal
d’arribar al veritable coneixement, hi ha quatre formes de fer concordar les
idees: identitat (a través de la lògica), relació (relació entre dues idees amb
la qual s’arriba al coneixement matemàtic), coexistència (on idees coexisteixen
amb altres en el mateix subjecte i s’arriba a la física) i per últim la
existència real (percepció de l’existència real degut a que una idea no només
es troba a la nostra ment sinó que també a l’exterior). A partit d’aquí
estableix el primer grau del coneixement intuïtiu, que consisteix en la
percepció immediata de una idea sense recórrer a la seva demostració. La
intuïció condueix a la certesa. Per exemple, els instints permeten que una idea
sigui certa per a nosaltres, aquesta seria l’única idea certa fins que es
compara amb una altra idea externa, en aquest moment ja es podria posar en
dubte la seva certesa. Quan s’arriba a aquest punt de comparació, és la raó la
que a partir d’un mètode demostratiu percep quina de les idees es certa o
falsa, fins arribar a la deducció, aquest és el segon grau del coneixement
demostratiu. Finalment està el tercer grau del coneixement sensitiu, on a
través dels sentits que ens proporciona un objecte sabem quin objecte és.
El filòsof va considerar que hi ha qualitats primàries i secundàries. Les
primàries són aquelles atribuïdes als cossos i esdevenen inseparables d’ell, es
a dir, dona igual l’estat en que es trobi aquest cos que si nosaltres apliquem
força i l’alterem, aquest seguirà conservant les seves qualitats. Un exemple és
el d’un gra de blat, que per molt que el dividim cada part d’aquest cereal
tindrà la mateixa solidesa, extensió, forma i mobilitat. Les secundàries són
aquelles que tenen el poder de produir en nosaltres diverses sensacions a
través de les qualitats primàries del cos, series per exemple el color, el so o
el sabor. Un exemple seria el del foc, on a través de les seves qualitats
primàries (volum, textura i moviment) produeix en mi la sensació de calor.
Per respondre al dubte del qual Locke parla dir que el per què es troba en
l’origen de les veritats innates (aquelles que són a l’enteniment sense ser
percebudes) i en el de les veritats adquirides (aquelles adventícies i que per
tant la ment pot conèixer). Aquesta és la gran contradicció que mostra Locke.
El filòsof conclou el text amb aquesta afirmació perquè segons ell, els principis podrien ser innats, però si
es així, la ment pot trigar temps a reconèixer-los. Si diem això, aleshores no
hi ha cap diferència entre els principis innats i qualsevol altre principi
vertader que algú pugui arribar a conèixer al llarg de la seva vida.
4. Compareu la concepció de
Locke sobre si és possible el coneixement del món material amb la concepció
sobre aquesta mateixa qüestió d’un altre autor/a destacat de la història de la
filosofia occidental. [2 punts]
Locke i Descartes són dos filòsofs amb teories que difereixen notablement. Aquest
fet es deu a que d'una banda Locke era empirista i creia en el coneixement a
través de l'experiència, al contrari de Descartes que creurà en el principi de
innatisme.
Basant-se en el criteri de l'experiència com a únic fonament del
coneixement, el empirisme porta a terme una crítica radical als conceptes
metafísics, com ara el concepte de substància. Per al empirisme més radical mai
es pot anar més enllà del que és donat pels sentits, de manera que posa en
dubte tots els conceptes i principis en què fins ara s'havia basat el
coneixement.
Locke concedeix una importància fonamental a la noció de substància,
entenent com a tal tot allò que existeix de tal manera que no necessita de cap
altra cosa per existir. Pel que discrepen els diferents filòsofs racionalistes
és en les seves diverses teories particulars sobre la substància. Així,
Descartes pensava que existien tres substàncies: res infinita (Déu), res
extensa (el Món) i res cogitans (jo pensant).
Aquesta demostració de Descartes sobre les tres substàncies serà rebutjada
per Locke ja que no accepta la idea que es dedueixin simplement d'un raonament,
pensa que han d'estar basades en l'experiència. Però tampoc rebutja aquestes
qüestions, sinó que proposa una idea d'elles més empírica. Respecta el cogito
cartesià i el compara amb la seva concepció: Penso, per tant existeixo.
Llavors, del "Jo" tenim una certesa intuïtiva. De Déu no tenim una
idea innata però la seva existència es pot demostrar mitjançant la causalitat,
perquè és el creador del món i de nosaltres; tenim, doncs, certesa demostrativa
(no ho veiem, però veiem les seves conseqüències). Del Món tenim la certesa que
és la causa de la nostra impressions; es tracta doncs d'una certesa sensitiva.
Descartes critica l'escolàstica i l'Empirisme, ja que considera que no es
pot demostrar l'existència de Déu a través de l'experiència, ja que Déu és un
ésser de naturalesa immaterial al qual només es pot accedir a través de la raó.
D'altra banda dirà, Cogito Ergo Sum, penso per tant existeixo i llavors sóc una
substància. L'experiència de la qual parla Locke mostra que la substància de
les coses és incognoscible. A més, aquest autor respecte de Decartes, té un
pensament materialista, empíric, on la realitat és el visible, i per tant el
coneixement del món material és també el visible.
Una altra diferència és el concepte d'ànima, Descartes la considera una
substància ànima i cos que són indissolubles, compost per la res cogitans i res
extensa (cosa extensa i material); mentre Locke basat en el pensament atomista,
diu que tot és canviant, la matèria canvia i per tant també el món material i
llavors les coses no tenen identitat, és així com arbre, no és el mateix arbre
al següent instant, com l'ésser no és el mateix ser al següent instant.
5. Expliqueu si esteu
d’acord o en desacord amb l’afirmació següent: «Per a saber, per exemple, que
890 + 120 fan 1.010, no em cal anar a mirar com és el món; ho puc calcular
mentalment, sense dependre de cap observació empírica; per tant, hi ha algunes
veritats que conec de manera innata.» Responeu d’una manera raonada. [2 punts]
Des del meu punt de vista la present afirmació és falsa perquè penso que
una persona no pot néixer amb la capacitat innata de saber sumar, crec que és
mitjançant un procés i una observació empírica com s’arriba al coneixement, es
a dir, a través de les experiències educatives que rebem des de que anem a
l’escola i les quals ens permeten adquirir coneixement veritable. De fet, si
fos cert que no cal mirar com és el món i que existeix l’innatisme, per a que
servirien els centres educatius? No tindria sentit crear llocs on la gent
pogués aprendre si aquest aprenentatge ja l’ha adquirit des del naixement.
Aquest fet es pot comparar amb la pel·lícula "El nen salvatge"
sobre Victor de l' Aveyron, de François Truffaut. En aquesta pel·lícula el
protagonista és un nen que no te el mateix pensament que el que tindria un nen
normal, això ja ens indica que no hi ha universalitat en quan a
l’innatisme, per tant si no tothom té
idees innates es perquè aquest innatisme no existeix, ja que com bé diu Locke,
en el món no hi poden coexistir alhora veritats innates i veritats adventícies.
Llavors ens podríem preguntar, per què Victor actua com una bèstia i no com una
persona? Perquè les experiències que Victor ha rebut durant tota la seva vida
al bosc han creat una ment pròpia d’un animal irracional, i en conseqüència no
sap caminar recte, no sap sumar, no sap llegir ni menjar correctament. Victor
adquirirà aquests coneixements quan Jean Itard utilitzi el mètode empirista per
educar-lo. Amb aquest mètode aconseguirà que el nen aprengui que cada objecte
te una paraula associada i que llavors pugui desenvolupar l’escriptura i altres
idees adventícies.
No hay comentarios:
Publicar un comentario