EXTRACTE
DE LA PROGRAMACIÓ DE LA MATÈRIA A LLIURAR A L’ALUMNE
|
PROFESSOR
|
Sílvia Gil Cordero
|
NIVELL EDUCATIU
|
Batxillerat
|
MATÈRIA
|
Història de la Filosofia
|
CURS
|
Segon de Batxillerat
|
CONTINGUTS
Continguts comuns a tots els blocs
(continguts de caràcter metodològic i actitudinal)
-
Obtenció, processament i anàlisi crítica d’informació
-
Expressió argumentada, oral i escrita, d’idees
-
Participació en espais de reflexió i intercanvi d’informació, cerca, contrast
i expressió d’idees, aprofitant les tecnologies de la informació i la
comunicació
-
Participació en debats mitjançant l’exposició raonada del pensament propi
-
Comentari de textos filosòfics o que suscitin problemes filosòfics, emprant
amb propietat els corresponents termes i conceptes
-
Racionalitat, empatia i respecte crític envers els plantejaments aliens,
individuals i col·lectius
-
Autonomia personal i sentit de la responsabilitat a l’hora de prendre
decisions i actuar, assumint una visió
crítica vers qualsevol forma d’injustícia i discriminació
-
Posició crítica envers els valors, normes i actituds contràries als drets
humans, la convivència pacífica i la defensa de la natura
Els
continguts de caràcter conceptual s’estructuren en tres blocs:
1. Pensament antic i medieval.
UNITAT 1. Els
orígens de la filosofia occidental
1. El pas del mite al logos
2. Els filòsofs presocràtics
UNITAT 2. La
Grècia Clàssica
1.Situació
històrica i cultural
2. La Sofística i Sòcrates
3.
Plató
4.
Aristòtil
UNITAT 3. L’Hel·lenisme
1. L a Grècia Hel·lenística
2. La Filosofia Hel·lenística
(Epicur)
UNITAT 4.Pensament
medieval: religió i filosofia. (San Anselm, St Tomàs, Occam)
2. Pensament modern
UNITAT 5.El Renaixement
i la Revolució Científica (Galileu, Kepler, Newton)
UNITAT 6. El
Racionalisme
1. El Barroc i l’Absolutisme
2. El Racionalisme
3. Descartes
UNITAT 7. L’empirisme
1. La revolució industrial
2. La visió empirista
3. John Locke
4. George Berkeley
5. Hume
3.
Pensament contemporani
UNITAT 8. La
crisi de la consciència moderna
1.
La segona Revolució Industrial i el món en guerra
2.
Els filòsofs de la sospita
2.1. Friedrich
Nietzsche
UNITAT 9. Ètica i Política
2.
L’utilitarisme humanista de Stuart Mill
|
COMPETÈNCIES
La competència en l’anàlisi i síntesi crítica de
textos filosòfics
La competència reflexiva, crítica, dialògica i
argumentativa
La
competència social i cívica
|
CRITERIS
D’AVALUACIÓ
Criteris
- Analitzar el contingut d’un text filosòfic,
identificant els seus elements fonamentals i la seva estructura, i
comentar-lo amb rigor metodològic.
- Relacionar els problemes filosòfics estudiats
amb les principals condicions socioculturals en les quals apareixen i a les
quals han pretès donar resposta, situant-los adequadament en la seva època i
correlacionant les seves característiques principals.
- Ordenar i situar cronològicament les diverses
respostes donades a les preguntes filosòfiques bàsiques, relacionant-les amb
els filòsofs anteriors i identificant la seva influència i permanència en la
reflexió filosòfica posterior.
- Comentar i jutjar críticament un text
filosòfic, identificant els supòsits implícits que amaga, la consistència
dels seus arguments i les conclusions que planteja, així com la vigència de
les seves aportacions en l’actualitat.
- Comparar i relacionar textos filosòfics de
diferents èpoques i autors, per establir-hi semblances i diferències de
plantejament.
- Aplicar en les activitats plantejades
(comentari de textos, dissertacions, argumentacions, debats, etc) el
procediment metodològic adequat a l’orientació científica o filosòfica dels
temes
- Obtenir informació rellevant des de diferents
fonts, elaborar-la, contrastar-la i utilitzar-la críticament en l’anàlisi
d’algun aspecte o pregunta de la història del pensament filosòfic
- Participar en debats o exposar-hi per escrit
l’opinió sobre algun problema filosòfic del present, aportant-hi les
reflexions pròpies i relacionant-les amb altres posicions d’èpoques passades
prèviament estudiades.
- Analitzar críticament les conceptualitzacions
de caràcter excloent i discrimonatori que apareixen en el discurs filosòfic
de diferents èpoques històriques, assenyalant la seva vinculacuó amb altres
plantejaments socials i culturals propis de l’època
Instruments.
L’ alumne, per tal de superar la matèria, n’ haurà d’
assolir les competències específiques. La manera de demostrar que és apte
serà realitzant:
-
Una prova escrita o examen fet a classe que,
consistirà en un Comentari de Text amb preguntes que s’ intentaran ajustar al
format de les proves de les PAU.
-
Entregant el dia de l’ examen, treballs
opcionals, de qüestions sorgides a classe fins a un total de quatre treballs
amb una vàlua de 0,25 punts cadascú d’ ells, fent un total de 1p. Aquest punt
més, s’ afegirà a la nota de l’ examen.
-
Una prova escrita feta a casa que, consistirà en
un Comentari de Text amb preguntes que s’ intentaran ajustar al format de les
proves de les PAU. Preferiblement en suport informàtic.
Tenint en compte la data d’ entrega es procedirà
de la següent manera:
. 1r dia de data d’ entrega: Es sumarà un punt a
la nota del treball
. 2n dia de data d’ entrega: Es sumarà mig punt a
la nota del treball.
. 3r dia de data d’ entrega: No es sumarà cap
punt a la nota del treball.
. 4t
dia de data d’ entrega: Es penalitzarà amb un punt negatiu. Caldrà
justificant metge en cas d’ absència per malaltia.
Fora d’ aquestes dates, no s’ acceptarà l’
entrega del treball.
S’
acceptarà que el 3r i 4r dia de data d’ entrega, es pugui enviar per correu
electrònic a sgil4@inscampsblancs.cat Per a assolir la nota de qualificació,el
treball haurà d’estar imprès, el més aviat posible, sinó comptarà com No
Presentat.
La nota
de qualificació del trimestre o d’avaluació, sorgirà seguint la següent
fòrmula:
[Examen + 1 punt de treballs
opcionals]= 50%
[Comentari Text a casa+ Data d’ entrega]=
50%
Es farà la nota mitjana.
La nota
de qualificació de tot el
curs, sorgirà de la nota mitjana de les tres avaluacions. Si aquesta nota
és 4,5 punts,es considerarà l’ assignatura aprovada. Si aquest no és el cas,
l’ alumne s’ haurà d’ examinar de l’ avaluació o avaluacions suspeses a la
prova extraordinària de maig. Si l’
alumne no aprova al maig, s’ haurà d’ examinar de tota la matèria a la prova
extraordinària de juny, amb un examen de comentari de text amb preguntes que
s’ intentaran ajustar al format de les proves de les PAU.
És “conditio sine qua
non” haver lliurat tots els treballs i fer totes les proves escrites
(exàmens) per a poder fer la nota mitjana obtinguda per un alumne/a. Si
aquest no entrega (a mà, per gmail i al
class-room si així ho demana la professora; mai a la guixeta de la Sala
de professors), un comentari de text fet a casa en les dates indicades a tal
efecte o, no fa una prova escrita (examen) a classe (en les dues sessions de
45 minuts cadascuna), sense la deguda
justificació mèdica, no es podrà fer la nota mitjana de final de curs i
per tant l’ alumne haurà de recuperar
l’ assignatura en la seva totalitat (no per trimestres), en la
recuperació ordinària del mes de juny o, en l extraordinària del mes de setembre.
NOTA IMPORTANT:
a)
Per acord d’equip docent, l’ alumne que tingui un
10% de faltes injustificades, no podrà accedir a l’ avaluació contínua.
b)
Es valorarà positivament la cal·ligrafia, la sintaxi
i l’ ortografia. Un treball o examen amb una cal·ligrafia deficient no serà
avaluat.
c)
Per fer la nota mitjana de tot el curs caldrà que l’ alumne hagi presentat tots el treballs
assignats a cada trimestre i, també, que hagi fet totes les proves escrites
(exàmens). Un No presentat no farà la nota mitjana.
d) Si es
lliura un treball de Locke enlloc d’ un treball de Kant, és a dir, si hi ha
una errada en l’ entrega d’ un treball assignat, aquest tindrà la consideració
de No Presentat i per tant, no serà
avaluat.
e) Si no es
pot demostrar haver lliurat un treball via gmail mitjançant un reenviament a sgil4@inscampsblancs.cat el
treball constarà com a NO PRESENTAT.
Si l’
alumne promociona a Segon Batxillerat, quedant-li
la matèria de Primer Batxillerat pendent,
haurà de realitzar dues proves escrites,
durant els dos primers trimestres del següent curs, que serà un
comentari de text o pel·lícula proposada per la professora, tal i com faran
els alumnes de primer curs, amb vàlua d’ examen. Es farà la nota mitjana de
les dues proves i aquesta serà la nota final de l’ assignatura.
|
MATERIAL
NECESSARI
El Blog de la professora: http://mystikeepopteiaalaula.blogspot.com.es/
El material que es
lliura en suport informàtic o en fotocòpies
Llibre de text Atena
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario