jueves, 19 de marzo de 2015

COMENTARI DE TEXT A CASA B21 I B22. LOCKE. ASSAIG SOBRE L' ENTENIMENT HUMÀ

COMENTARI DE TEXT A CASA
LOCKE. ASSAIG SOBRE L' ENTENIMENT HUMÀ

"Dic, doncs, que per tenir les idees de substàncies que, en ser conformes a les coses, puguin subministrar-nos un coneixement real, no basta, com passa amb els modes, posar juntes idees que siguin compatibles, encara que no hagin existit mai anteriorment de tal manera; per exemple, les idees de sacrilegi, perjuri, etc., eren idees reals i vertaderes tant abans com després d’haver existit coses d’aquesta mena. Sinó que, com que suposem que les nostres idees de substàncies són còpies que es refereixen a arquetipus que es troben fora de nosaltres, cal que s’hagin constituït d’acord amb coses que existeixen o hagin existit; no poden consistir només en idees unides a voluntat en els nostres pensaments, sense haver estat extretes de cap model, encara que no percebéssim cap inconsistència en aquesta combinació. Perquè, com que no sabem quina és la constitució real de les substàncies, de la qual depenen les nostres idees simples i que és, a més, la causa real del fet que algunes d’elles vinguin estretament unides i altres s’excloguin mútuament, són molt poques les idees d’aquest tipus de les quals podem saber si són o no consistents en la natura, més enllà del que ens diu l’experiència o l’observació sensorial. Aquest és, en conseqüència, el fonament de la realitat del nostre coneixement referent a les substàncies: el requeriment que totes les idees complexes que apliquem a les substàncies siguin constituïdes només per les idees simples que hem pogut descobrir coexistents en la natura. Sent aleshores les nostres idees vertaderes còpies, encara que potser no gaire exactes, seran també objecte de coneixement real (en la mesura que en tenim cap). El qual (com ja s’ha demostrat) descobrirem que no arriba gaire lluny: però en la mesura que ho fa, és coneixement real. Siguin quines siguin les idees que tenim, l’acord que veiem que tenen les unes amb les altres és coneixement."
LOCKE, Assaig sobre l' enteniment humà. Llibre IV. Capítol IV


1. Expliqueu breument (entre seixanta i cent paraules) les idees principals del text i com hi apareixen relacionades. [2 punts] 
 2. Expliqueu breument (entre cinc i quinze paraules en cada cas) el significat que tenen en el text les expressions següents: [1 punt] 
a) «arquetipus» 
b) «substància» 
3. Expliqueu el sentit de l’afirmació següent, de John Locke, i els arguments d’aquest autor per a justificar-la: «Sinó que, com que suposem que les nostres idees de substàncies són còpies que es refereixen a arquetipus que es troben fora de nosaltres, cal que s’hagin constituït d’acord amb coses que existeixen o hagin existit; no poden consistir només en idees unides a voluntat en els nostres pensaments, sense haver estat extretes de cap model, encara que no percebéssim cap inconsistència en aquesta combinació. Perquè, com que no sabem quina és la constitució real de les substàncies.» (En la resposta, us heu de referir als aspectes del pensament de Locke que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.) [3 punts] 
4. Compareu la concepció de Locke sobre la possibilitat que hi hagi coneixement innat o no i el paper que aquest té en el coneixement general amb la concepció sobre aquesta mateixa qüestió d’un altre autor/a destacat de la història de la filosofia occidental. [2 punts] 
5. Expliqueu si esteu d’acord o en desacord amb l’afirmació següent: «Si a un nen petit li parles sobre nombres i li vas ensenyant com fas sumes, al final ell també n’acabarà fent; però encara que parlis sobre nombres i facis moltes sumes davant d’un cadell de gat, el gat mai no sabrà sumar; per tant, els nens quan neixen ja saben coses que els permeten acabar sumant, i que els gats no saben; per tant, el coneixement innat existeix.» Responeu d’una manera raonada. [2 punts]
- Pots ajudar-te de la pel·lícula "El nen salvatge" sobre Victor de l' Aveyron, de François Truffaut 

DATA D' ENTREGA B21:
- Dimarts 7 Abril 2015. Es sumarà 1 punt d' actitud positiva
- Dimecres 8 Abril 2015. Es sumarà 0,5 punts d' actitud positiva
- Dijous 9 Abril 2015. Via e-mail. No es sumarà cap punt ni positiu ni negatiu.
- Divendres 10 Abril 2015. Via e-mail. Es restarà un punt (-1p)

DATA D' ENTREGA B22:
Dimecres 8 Abril 2015. Es sumarà 1 punt d' actitud positiva
- Divendres 10 Abril 2015. Es sumarà 0,5 punts d' actitud positiva
- Dissabte 11 Abril 2015. Via e-mail. No es sumarà cap punt ni positiu ni negatiu.
- Diumenge 12 Abril 2015. Via e-mail. Es restarà un punt (-1p)


Fora d' aquestes dates d' entrega, el treball no es podrà entregar i serà considerat com a no avaluat. Aquest treball val el 50% de la nota final del trimestre. 
En les dates assenyalades, s' haurà d' enviar a sgil4@xtec.cat. El treball s' haurà d' imprimir igualment amb posterioritat, i, entregat a la professora en mà, sinó no serà avaluat. 
No es retornaran els treballs corregits, ni es donaran les notes, fins a no exhaurir les dates proposades per a la seva entrega. 


No hay comentarios:

Publicar un comentario