LOCKE.
ASSAIG SOBRE L' ENTENIMENT HUMÀ.
LLIBRE IV
ASSAIG SOBRE L' ENTENIMENT HUMÀ.
LLIBRE IV
CAPÍTOL II
14.El coneixement sensorial de l’existència particular de les coses finites fora de
nosaltres. Els dos graus del nostre coneixement són aquests: l’intuïtiu i el demostratiu.
Tot el que està per sota d’aquests dos graus, per gran que sigui la seguretat amb què ho
acceptem, és només fe o opinió: no és coneixement, almenys pel que fa a les veritats
generals. Hi ha de fet una altra percepció de la ment, que es refereix a l’existència
particular dels ens finits a l’exterior de nosaltres mateixos: l’acceptem com un
coneixement que va més enllà de la mera probabilitat, encara que no arribi clarament a
cap dels dos graus de certesa esmentats. No hi ha res de més cert que la idea que rebem
en les nostres ments d’un objecte exterior; i aquest és el coneixement intuïtiu. Però
potser és una qüestió discutible si coneixem alguna cosa més que la simple idea en la
nostra ment, o si podem inferir amb certesa l’existència d’una cosa exterior
corresponent a la idea a partir de la idea mateixa, perquè pot passar que tinguem idees
en la ment sense que existeixin les coses a què es refereixen, o sense que cap objecte
impressioni els nostres sentits. En aquest assumpte, però, també crec que estem proveïts
d’una evidència que ens fa superar el dubte. Perquè pregunto a qualsevol si no està
absolutament i íntimament convençut que la percepció és diferent quan veu el Sol de
dia i quan només hi pensa de nit; quan tasta de fet l’absenta, o olora realment una rosa,
o quan només pensa en el sabor i l’olor. Veiem tan clarament la diferència entre una
idea reviscuda en la ment mitjançant el record i la idea que arriba de fet a la nostra ment
per mitjà dels sentis, com la diferència que hi ha entre dues idees distintes. I si algú diu
que el mateix passa en el somni, i que totes aquestes idees poden estar produïdes en la
nostra ment sense que hi hagi cap objecte extern; aquest tal que somniï el que vulgui,
que li dono la resposta següent: primer, que no importa massa que jo li elimini o no el
seu dubte; si tot és un somni, ni raonar ni argumentar no serveixen de res, i no són res ni
la veritat ni el coneixement; segon, que crec que haurà d’admetre que hi ha una
diferència molt clara entre somniar que som dins d’un foc i realment ser-hi. Tot i això,
si està decidit a mostrar-se escèptic fins al punt de mantenir que el que jo anomeno
“trobar-se realment dins d’un foc” no és més que un somni, i que no podem saber amb
certesa si coses com el foc existeixen en realitat sense nosaltres, li responc: que sabem
amb certesa que quan ens afecten determinats objectes -l’existència dels quals
percebem, o somniem que percebem, pels nostres sentits- se’n segueix plaer o dolor;
aquesta certesa no és menor que la nostra felicitat o la nostra desgràcia, per sobre de les
quals conèixer o existir deixen de tenir interès per a nosaltres. Per això crec que podem
afegir a les dues formes precedents de coneixement també aquesta: el coneixement de
l’existència dels objectes externs, mitjançant la percepció i la consciència que tenim del
fet de rebre realment idees a partir dels objectes, i que podem admetre aquests tres graus de coneixement: l’intuïtiu, el demostratiu i el sensorial; en cadascun d’ells hi ha
diferents graus i formes d’evidència i certesa.
Bibliografia:
Llibre IV. Capítol
II
BOSCH-VECIANA, Antoni i altres autors: Atena. Lectures
de Filosofia. Barcelona: Editorial La Magrana, 2014 (pàgines 204 fins 205
)
Webgrafia:
http://www.xtec.cat/~mcodina3/Filosofia2/Locke%20Assaig.pdf
No hay comentarios:
Publicar un comentario