LOCKE
SEGON TRACTAT SOBRE EL GOVERN CIVIL.
ASSAIG SOBRE L' ORIGEN, ELS LÍMITS I ELS FINS VERITABLES DEL GOVERN CIVIL.
CAPÍTOL VIII
Segon tractat sobre el govern civil
J. Locke
CAPÍTOL VIII
De l' inici de les societats polítiques
95.
Tots els homes són, com hem dit, lliures, iguals i independents per
naturalesa, i ningú no pot, doncs, ésser privat d'aquesta condició ni
ésser sotmès al poder polític de ningú sense el seu propi consentiment.
L’únic cas en que hom es desprèn de la seva llibertat natural és quan,
acordant amb altres homes d'unir-se en comunitat, estableix els límits
de la societat civil, per conviure amb benestar, pau i seguretat, gaudir
tranquil·lament de les seves propietats i protegir-se més fermament
d'aquells qui no formin part d'aquesta societat. Això ho pot fer un
nombre indeterminat de persones, ja que no perjudica en absolut la
llibertat dels altres: aquests romanen tal com estaven, en la llibertat
de l'estat de natura. Quan un nombre indeterminat de persones s'avenen a
formar una comunitat o govern, passen tot seguit a constituir un sol
cos polític, on la majoria és qui te el dret d'actuar i de decidir
damunt la resta.
(La força de la majoria)
96.
Tan bon punt, doncs, uns homes han constituït, amb el consentiment de
tots i de cada un, una comunitat, han convertit aquesta comunitat en un
sol cos polític, amb poder per a actuar com a tal, ço és, únicament
segons la voluntat i el determini de la majoria. Com que els actes d’una
comunitat són fruit de l'acord entre els seus membres, i un sol cos cal
que es mogui en una sola direcció, és necessari que el cos polític
segueixi el camí per on el du la força més gran, és a dir, el conveni de
la majoria. Altrament li seria impossible de seguir essent un sol cos i
d'actuar com una sola comunitat, tal com havien acordat tots i cada un
dels que s'uniren per formar-lo. Així, mitjançant aquell acord, tothom
és sotmès a les decisions de la majoria. Per això veiem que, a les
assemblees que tenen facultat per actuar segons lleis positives —i
aquestes no han establert cap nombre determinat—, els decrets de la
majoria són considerats decrets de la totalitat, i són, per descomptat,
determinants, ja que posseeixen el poder de la totalitat en virtut de la
raó i de la llei natural.
97.
Així, tot home, pel fet d'avenir-se amb altres a formar un cos polític
sota un govern, s'imposa a si mateix aquella obligació que afecta tots
els membres d'aquella societat: la de sotmetre's al determini i a les
decisions de la majoria; altrament, aquest pacte inicial pel qual
constitueix, juntament amb altres, una sola societat, no significaria
res i no seria tal pacte si l'home restés lliure i sense cap més lligam
que en l'anterior estat de natura. ¿Quina aparença tindria, això, de
pacte de cap mena? ¿Quin nou compromís
hi hauria si no el regissin altres decrets de la societat que els que a
ell li semblessin i que ell acordés? Seguiria tenint tanta llibertat
com tenia abans del pacte; tanta, doncs, com qualsevol home que es trobi
en l’estat de natura, el qual consenteix a acatar qualsevol decret
d'aquest estat si li sembla convenient.
98.
Per això, si els acords de la majoria no poden ser acceptats, a dreta
llei, com a decrets de la totalitat i vigents per a cada individu, res,
tret del consentiment de tots i cada un dels individus, no podrà
convertir les resolucions en decrets de la totalitat. Ara: un
consentiment d'aquesta mena és gairebé sempre impossible d'assolir, si
tenim en compte que les malalties i els negocis allunyen forçosament de
l'assemblea pública un bon nombre de persones, bé que molt inferior al
que representaria en l'àmbit de l'Estat. Afegint-hi, a més,
la diversitat d'opinions i l’oposició d'interessos que, inevitablement,
concorren en totes les agrupacions humanes, la incorporació a la
societat en aquestes condicions fóra senzillament com quan Cató entrà
dins dels teatre: nomes per tornar-ne a sortir. Una constitució com
aquesta faria el poderós Leviatan menys durable que la més
feble de les criatures: no sobreviuria ni el dia de la seva naixença.
Cosa només imaginable si creguéssim que les criatures racionals desitgen
de constituir les societats només per dissoldre-les. Allí on la majoria
no pot decidir sobre la resta, no és possible d'actuar com un sol cos, i
en conseqüència la societat es tornarà a dissoldre immediatament.
(El pacte)
99.
Qualsevol, doncs, que deixin l’estat de natura per unir-se en una
comunitat, s'han de fer càrrec que cal cedir a la majoria de la
comunitat tot el poder necessari per als objectius
als quals va encaminada tal unió, si no és que han convingut
expressament d'establir un nombre superior a la majoria. I per a tal fi
n’hi ha ben bé prou d'acordar d’unir-se formant una societat política,
únic pacte necessari entre els individus que constitueixen o que
s'incorporen en una comunitat. Així, allò que origina i de fet
constitueix una societat política no és res més que el consentiment de
qualsevol nombre d'homes lliures capaços de formar una majoria per a
unir-se i incorporar-se a una societat d'aquesta mena. Això, i només
això, és el que dóna o podria donar origen a qualsevol govern legítim
del món.
100. Hom fa dues objeccions, a tot això:
Primera,
que no hi ha a la història cap exemple d'homes independents i iguals
entre ells que s'hagin agrupat i hagin instituït, d'aquesta manera, un
govern.
Segona,
que és, per llei, impossible que hi hagi qui pugui fer tal cosa, ja que
tots els homes neixen sota d'un govern i s'hi han de sotmetre, i no
poden, per tant, començar-ne un de nou.
(A la primera objecció: no hi ha exemples en la història)
101. Respondré a la primera amb el que segueix:
No
és en absolut sorprenent que la historia ens expliqui tan poca cosa
dels homes que vivien junts en L’estat de natura. Tan aviat com els
inconvenients de tal condició, l'amor i la necessitat d'una societat
aplegaren el primer nombre de persones, aquestes hagueren d'unir-se i
d'integrar-se tot seguit si es proposaven de romandre juntes. I si no
podem suposar que els homes hagin estat mai en l’estat de natura pel fet
que no sabem gairebé res de quan vivien en tal estat, aleshores també
haurem de creure que els guerrers de Salmanassar, o de Xerxes no foren
mai infants, només perquè tenim escasses notícies d'abans que es fessin
homes i s'incorporessin a l'exèrcit. Els governs són, arreu, anteriors
als documents, i rares vegades un poble comença a conrear les lletres
abans d'assegurar-se, amb una llarga continuïtat de la societat civil,
la tranquil·litat, el benestar i l'abundància mitjançant altres arts més
necessàries. I és aleshores quan comencen a ocupar-se de la història de
llurs fundadors i a indagar llurs orígens: quan el temps ja n'ha
dissipat el record. Amb les comunitats ocorre igual que amb les
persones, que habitualment no recorden llur propi naixement i infantesa;
i, si alguna cosa saben del seu origen, ho deuen als relats que,
accidentalment, altres els n'han deixat. I tots els relats que posseïm
de l'inici de qualsevol societat política del món —tret de la dels
jueus, on Deu mateix intervingué directament, i la qual no abona pas
gens el domini paternal—, o bé són exemples clars d'aquell inici que he
esmentat, o bé, si més no, n'ofereixen un rastre manifest.
102. Demostra una estranya inclinació a negar l'evidència,
quan no s’avé amb les seves hipòtesis, qui no vulgui reconèixer que els
inicis de Roma i de Venècia foren fruit de la unió d'uns quants homes
lliures i independents l'un de l'altre, entre els quals no hi havia cap
mena de superioritat ni de subordinació naturals. I si hem de creure el
que ens diu José de Acosta, veiem que a molts indrets d'Amèrica no hi
havia govern de cap mena: «Existeixen notables i clares conjectures»,
diu, parlant dels habitants del Perú, «que aquells homes no tingueren,
per espai de molt temps, reis ni Estats, sinó que vivien en grups, tal
com actualment fan a Florida els cheriquanas, els del Brasil i moltes
altres nacions que no tenen uns reis estables, sinó que, quan en tenen
l'ocasió en temps de pau o de guerra, elegeixen a discreció els seus
capitans» (llib. I, cap. 25). Si hom diu que tots aquells homes naixien
sotmesos al pare o al cap de família, ja hem demostrat que la submissió
que un fill devia al pare no eliminava pas la seva llibertat d'unir-se a
la societat política que li sembles. Fos com fos, el que és evident és
que aquells homes eren efectivament lliures, i que qualsevol
superioritat que avui dia els atribuirien els polítics, ells no la
reivindicarien pas, sinó que tots eren iguals per comú acord fins que,
en virtut del mateix acord, ells mateixos s'assignaven uns governants.
Així, doncs, totes aquelles societats polítiques s'iniciaren amb una
unió voluntària i amb el mutu acord entre homes que actuaven lliurement
en l'elecció de llurs governants i de llurs formes de govern.
103. I espero que hom convindrà que aquells qui abandonaren
Esparta amb Palantus, esmentats per Justí (llib. 3, cap. 4), eren homes
lliures i independents l'un de l'altre, i que s'assignaren un govern
ells mateixos, per propi consentiment. He donat, doncs, diversos
exemples, trets de la historia, de pobles lliures i en l'estat de natura
que, un cop aplegats, iniciaren i s'incorporaren a una comunitat. I si
la manca de tals exemples hagués d'ésser un argument per a demostrar que
els governs no van començar ni podien haver començat així, suposo que
els defensors de l'imperi paternal valdria més que deixessin aquest de
banda, en comptes d'invocar-lo contra la llibertat natural. Si em poden
aportar, trets de la historia, exemples de governs que s'hagin originat
sobre la base del dret paternal (encara que, en el millor dels casos,
els arguments basats en allò que ha estat no tenen gaire força per a
justificar allò que hauria d'esser), jo crec que, sense gran perill, els
podré atorgar la raó. Si volen, però, un consell, els diré que farien
be de no furgar massa en l'origen dels governs i en la manera com van
començar de facto, no fos cas que, en la fundació de molts, trobessin
coses molt poc favorables al projecte que ells defensen i a la mena de
poder pel qual combaten.
104.
Però, per a acabar: essent el cas que tenim, sens dubte, tota la raó en
afirmar que els homes són lliures per naturalesa, i que els exemples de
la història demostren que tots els governs del món que s'iniciaren en
pau es fonamentaven sobre aquella base i sorgiren del consentiment del
poble, no hi pot haver gaire dubte d'on es troba el dret, ni de quina fou l'opinió o la pràctica del gènere humà en erigir els primers governs.
105.
No negaré que, si mirem tan enrere com la història ens permeti, vers
l'origen de les comunitats, les trobarem generalment governades i
administrades per un sol home. I m'inclino a creure, a més, que sempre
que una família era prou nombrosa per a subsistir per si sola i romania
integra, sense barrejar-se amb d'altres, com sovint passa on hi ha molta
terra i poca gent, el govern normalment començava en el pare. El pare
tenia, per llei natural, el mateix poder que qualsevol altre home per a
castigar, com cregués convenient, els delictes contra aquella llei;
consegüentment, li era lícit de castigar els seus fills si delinquien,
fins i tot quan ja eren homes i lliures de la seva tutela. I és molt
probable que l'acatessin, aquell càstig, i que fessin costat al pare,
contra els transgressors, tots els que no ho eren, atorgant-li així
poder per a executar la seva sentència contra qualsevol transgressió i
erigint-lo, efectivament, en legislador i governador de tots els qui
convivien dins la família. Ell era el més adient per a dipositar-li la
confiança: l'afecte i l'atenció paternals els asseguraven la propietat i
els interessos, i el costum d'obeir-lo durant la infantesa els feia més
fàcil de sotmetre's a ell que no pas a cap altra persona. Per tant, si
calia que algú els governés, ja que els homes difícilment poden viure
plegats sense un govern, ¿qui més indicat que l'home que era el pare de
tots, a menys que la negligència, la crueltat o qualsevol altra xacra de
l'esperit o del cos l'incapacitessin per a fer-ho? Ara bé, tant si el
pare moria i deixava un hereu menys capacitat per a governar —ja fos per
manca d'edat, de saviesa, de coratge o de qualsevol altra qualitat—,
com si s'aplegaven diverses famílies i acordaven de seguir juntes,
aleshores no hi ha pas cap dubte que feien ús de llur llibertat natural i
nomenaven aquell qui jutjaven més capaç i més apropiat per a
governar-los rectament a tots. De conformitat
amb això, trobem que els pobles d'Amèrica —vivint fora de l’abast de
l'espasa conqueridora i del domini creixent dels dos grans imperis del
Perú i Mèxic— gaudien de llibertat natural, si bé, caeteris paribus,
preferien l’hereu de llur difunt monarca; amb tot, si pel que fos el
trobaven feble o incapacitat, se'n desentenien i nomenaven l'home més
fort i més valent per a governar-los.
106.
Mirant enrere, doncs, fins on les cròniques més antigues del poblament
de la Terra i de la història de les nacions ens permeten, trobem
generalment que els governs requeien en una sola mà, però això no
destrueix pas el que jo afirmo: que l'inici d'una societat política
depèn del consentiment dels individus per a unir-se i formar una
societat; i aquests individus, un cop reunits, poden establir la forma
de govern que els sembli més adient. Però com que això ha induït alguns
homes a error, i a pensar que els governs eren monàrquics per naturalesa
i pertanyien al pare, potser no fóra desencertat de considerar, ara,
per què en un principi els pobles s'abocaren generalment en aquesta
forma de govern; potser la preeminència del pare, en la institució de
les primeres comunitats, motiva
que el poder s'emplacés en una sola mà, però el que és evident és que,
si continua la forma de govern d'una sola persona, no fou pas per cap
consideració o respecte a l'autoritat paternal, ja que totes les petites
monarquies, és a dir, gairebé totes les monarquies, en els primers
temps, foren generalment electives, si més no quan l'ocasió es presentava.
107.
Així és que, en un principi, el comandament del pare damunt dels fills
durant llur infantesa els acostumava al govern d'un sol home, i els
ensenyava que, si hom l'exercia amb cura, amb destresa, amb amor i amb
afecte, ja era suficient per a proveir i preservar tot el benestar
polític que els homes anhelaven dins la societat. No era, doncs, estrany
que s'aboquessin i anessin a parar, d'una manera natural, en aquella
forma de govern a que estaven habituats des
de la infància i que sabien, per experiència, que resultava planera i
segura. A la qual cosa podem afegir que, com que la monarquia era
quelcom d'allò més senzill i evident per a aquells homes, a qui ni
l'experiència havia instruït en matèria de formes de govern ni l'ambició
ni la insolència del poder havien ensenyat a prevenir-se dels
privilegis intrusos o dels inconvenients del poder absolut, coses que la
monarquia hereditària tendiria a reclamar i a imposar-los, no ha
d'estranyar-nos gens que no es preocupessin per idear mètodes de
repressió de qualsevol exorbitància que pogués venir d'aquells a qui
havien atorgat l'autoritat per a governar-los, ni per equilibrar el
poder del govern tot repartint-lo entre diverses mans. No havien sofert
l’opressió de la tirania, i ni els costums de l’època ni llurs
possessions o forma de vida (els quals facilitaven ben poc la cobdícia o
l'ambició) no els donaven cap motiu per a recelar-ne ni preservar-se'n.
No és, doncs, gens estrany que adoptessin aquell sistema de govern, ja
que per a ells no sols era d’allò més obvi i senzill, com ja he dit,
sinó també el més adient per a llur estat i condició; perquè estaven més
necessitats de defensa contra les invasions i els atacs estrangers que
no pas d'una multiplicitat de lleis. Aquella manera igualitària,
senzilla i humil de viure, cenyint cadascú els propis desigs als límits
estrictes de la seva petita propietat, originava ben poques
controvèrsies, i per tant no calien pas gaires lleis, ni gaires jutges
ni magistrats, per a resoldre-les, ates que hi havia tan poques
transgressions i tan pocs delinqüents. Cal suposar que, aquells a qui
una simpatia mútua duia a unir-se i formar una societat, ja devien tenir
entre ells alguna relació o amistat, i una certa confiança els uns amb
els altres; devia ser, doncs, molt més gran la malfiança envers
forasters que no pas envers ells mateixos, i, per tant, ja ens podem
imaginar que llurs pensaments i preocupacions anaven dirigits,
bàsicament, a protegir-se al màxim de bé contra les forces estrangeres.
És, doncs, natural que adoptessin el sistema de govern que pogués
servir més bé aquell propòsit, i que triessin com a governant l’home més
savi i més valent, la missió principal del qual era de guiar-los en les
guerres i acabdillar-los contra llurs enemics.
108.
Així veiem que, a Amèrica, que és encara un model de com havien estat
els primers temps d'Àsia i d'Europa (quan els habitants eren tan pocs i
la inexistència del diner els evitava la temptació de voler engrandir
llurs propietats o de barallar-se per extensions més grans de terreny),
els monarques dels indis són poc més que generals dels seus exercits, i,
si bé posseeixen el comandament absolut en temps de guerra, el domini
que exerceixen al propi país en temps de pau és ben petit, i llur
sobirania és molt moderada, perquè la facultat de decidir la pau o la
guerra recau, generalment, en el poble o en un consell, bé que la
mateixa guerra, com que no admet pluralitat de governants, retorna el
comandament, de manera natural, a l’autoritat exclusiva del rei.
109.
A Israel mateix, sembla que l’ocupació primordial dels jutges i dels
primers reis fou d'ésser capitans a les guerres i cabdills dels seus
exèrcits; la qual cosa (ultra allò que és implícit a la frase «entrar i
sortir davant de la gent», ço és, encapçalar els exercits cap a la
guerra i de retorn a casa) apareix clarament a la historia de Jefté: Els
ammonites fan la guerra contra Israel; els galaadites, atemorits,
envien a buscar Jefté, un bastard de llur família que ells havien
foragitat, i estipulen que el nomenaran el seu comandant si els ajuda
contra els ammonites, i ho fan amb aquestes paraules «I la gent mateixa
va nomenar-lo el seu comandant» (ft, 11:11); cosa que, segons sembla,
equivalia a nomenar-lo jutge: «Jefté va ser jutge d'Israel» (és a dir,
capità general) «durant sis anys» (ft, 12:7). Per això, quan Jotam
retreu als habitants de Siquem l'obligació que tenien envers Gedeó, que
havia estat el seu jutge i comandant, els diu: «Va lluitar a favor
vostre i va arriscar la seva vida per deslliurar-vos de les mans de
Madian» (11, 9: 17). Res no s'esmenta d'ell fóra d'allò que va fer com a
general: això és tot el que trobem a la seva historia, i a la de
qualsevol de la resta dels jutges, Abimelec concretament, hom l'anomena
rei, i tanmateix no fou més que general dels seus, a tot estirar. I
quan, avorrits de la mala conducta dels fills de Samuel, els israelites
diuen: «Volem tenir un rei i ser com totes les nacions. El nostre rei
ens governarà, sortirà davant del nostre exercit i dirigirà les nostres
guerres» (15, 8: 19-8: 20), Déu, accedint a llurs desigs, diu a Samuel:
«T'enviaré un home del territori de Benjamí. Ungeix-lo com a rei del meu
poble d'Israel, perquè salvi el meu poble de les mans dels filisteus»
(ls, 9: 16), com si l'única tasca d'un rei fos la de dirigir els seus
exercits i lluitar per defensar-los. Així mateix, en la unció de
Saül, havent-li vessat la fiola d'oli sobre el cap, li diu: «Jahvè t'ha
ungit com a rei del seu poble d'Israel» (5, 10: 1). I és per això que,
un cop Saül fou solemnement escollit i les tribus l'aclamaven com a rei a
Masfà, aquells qui eren rebecs a acceptar-lo no feien altra objecció
que aquesta: «De que ens pot salvar, aquest?» US, 10:27), com volent
dir: «Aquest home no està capacitat per a ser el nostre rei, perquè
manca de la destresa i l'autoritat necessàries per a defensar-nos en la
guerra.» I quan Déu va determinar de transferir el govern a David, ho
feu amb aquestes paraules: «Però ara, la teva dinastia no s'aguantarà.
Jahvè s'ha buscat un home segons el seu cor i li ha ordenat de conduir
el seu poble» US, 13:14), com si tot l’autoritat reial no consistís en
altra cosa que a ser llur general; per això, les tribus que s'havien
mantingut fidels a la família de Saül i contraries al regnat de David,
quan van a Hebron per presentar-li les condicions de submissió, li
diuen, entre d'altres arguments que tenen per a acceptar-lo com a rei,
que ell era efectivament el seu rei en temps de Saül, i per tant no hi
ha cap raó perquè no l'acceptin ara com a tal. «En altre temps», diuen,
«quan Saül era el nostre rei, eres tu qui dirigies les campanyes
d'Israel, i Jahvè va dir-te: «Tu pasturaràs el meu poble i seràs el príncep d'Israel» (25, 5: 2).
110.
Així, si una família creixia fins a esdevenir, gradualment, una
comunitat, i l'autoritat paternal continuava en el fill més gran,
tothom, a la vegada, anava creixent sota aquesta autoritat i s'hi
sotmetia tàcitament, i com que el seu caire planer i igualitari no
ofenia ningú, tothom s'hi avenia, fins que el temps semblava haver-la
ratificat i haver establert un dret a la successió per prescripció; en
canvi, si diverses famílies, o els seus descendents, s'aplegaven per
casualitat, per veïnat o per afers, i formaven una societat, la
necessitat d'un general el guiatge del qual els pogués defensar contra
els seus enemics en la guerra, i la gran confiança mútua que, amb la
innocència i la sinceritat d’aquella època pobra però virtuosa (com han
estat gairebé totes les èpoques de la història en que s'ha iniciat algun
govern durable), es tenien els homes, féu que els peoners de les
comunitats dipositessin el poder, generalment, en mans d'un sol home,
sense cap altra limitació o restricció expressa que les que la mateixa
natura de les coses i l’objectiu del govern requerien. Fos quina fos
d'aquestes societats la que posés al principi el poder en mans d'una
sola persona, la veritat és que no es donava mai a ningú que no fos pel
be i la seguretat públics, i a tal fi anava encaminat l'ús que
comunament en feien aquells qui el posseïen, durant la infantesa de les
comunitats. Si no ho haguessin fet així, aquelles societats incipients
no haurien pas subsistit; sense uns pares amatents que haguessin tingut
cura, amb tendresa, del bé públic, tots els governs s'haurien enfonsat
sota les febleses i imperfeccions de la infantesa, i ben aviat el
monarca i el poble haurien sucumbit plegats.
111. A l'Edat d'Or (abans que la van a ambició i l'amor sceleratus habendi,
la malvada concupiscència, haguessin corromput l'enteniment dels homes i
els haguessin dut a malentendre els conceptes de poder i honor
autèntics) hi havia més virtut, i per tant més bons governants; alhora,
els súbdits eren menys depravats i no s'havia estès cap prerrogativa
opressora del poble ni, doncs, cap disputa per qüestió de privilegis que
pogués disminuir o restringir el poder dels magistrats; no hi havia,
doncs, litigis entre els dirigents i el poble en matèria de governants o
de govern. Tanmateix, quan l'ambició i la luxúria, en èpoques
posteriors, retingueren i augmentaren el poder sense acomplir la tasca
per a la qual havia estat atorgat, i, amb l’ajuda de l'afalac,
ensenyaren als monarques de tenir interessos diferents i separats del
poble, els homes van sentir la necessitat d'examinar més atentament
l’origen i els drets del govern, i de trobar la manera de reprimir les
exorbitàncies i prevenir els abusos d'aquell poder que, havent-lo
disposat ells mateixos en unes altres mans únicament per llur propi bé,
s'adonaven que estava essent utilitzat per perjudicar-los.
(Conclusió: o bé són exemples clars de l' inici esmentat, o bé n' ofereixen un rastre manifest)
112.
Això ens pot fer veure com és de probable que gent que eren lliures per
naturalesa i, per propi consentiment, es van sotmetre al govern del seu
pare o s'agruparen, procedents de diferents famílies, per formar un
govern, posessin el poder generalment en mans d'un sol home i optessin
per seguir els dictats d'una sola persona, sense limitar ni regular
gaire aquest poder amb condicions expresses, ja que es refiaven prou de
l'honestedat i la prudència del governant. Però mai no van ni somiar que
una monarquia hagués de ser Jure Divino, cosa de la qual mai no es
sentí parlar, dins el gènere humà, fins que ens fou revelada per la
teologia contemporània, ni s'atribuí mai al poder paternal cap dret a la
dominació ni a constituir la base dels governs. I amb això n'hi deu
haver prou per a demostrar que, sempre que la història ens aporta alguna
llum, tenim motius per a concloure que l'inici pacífic de tot govern ha
estat fonamentat en el consentiment del poble. I dic pacífic, perquè ja
tindre ocasió, més endavant, de parlar de la conquesta, cosa que alguns
consideren una forma d'inici de govern.
( A la segona objecció: no hi ha llibertat per fer un pacte)
L'altra
objecció que he trobat que es fa contra el principi de les societats
polítiques, en la forma que he esmentat, és aquesta:
113.
Tots els homes han nascut sota una mena o altra de govern, i és, doncs,
impossible que ningú pugui ser mai lliure ni unir-se amb altres per
erigir-ne, legítimament, un de nou.
Cas
que aquest argument fos vàlid, jo pregunto: ~Com és que hi ha tantes
monarquies legítimes al món? Perquè si algú, en virtut d'aquest supòsit,
pot mostrar- me un sol home
que, a qualsevol època de la historia del món, hagi estat lliure per a
iniciar una monarquia legítima, jo em comprometo a mostrar-li'n deu que
foren lliures per a unir-se i, alhora, per a endegar un nou govern, ja
fos sota un reialme o amb qualsevol altra forma. I això demostra que si
qualsevol, nascut sota el domini d'un altre, pot ser prou lliure per a
adquirir el dret a comandar altres homes en un imperi nou i distint,
tothom qui hagi nascut sota el domini d'un altre home pot ser igualment
lliure i esdevenir dirigent o súbdit d'un govern distint i separat.
D'aquesta manera, i segons aquell seu mateix principi, o bé els homes
són tots lliures, sigui quin sigui el seu origen, o altrament no hi
haurà més que un sol príncep i un sol govern legítims al món. No hauran
de fer, doncs, altra cosa que ensenyar-nos, senzillament, de qui es
tracta; i quan ens l'hagin ensenyat, no tinc cap dubte que tota la
humanitat s'avindrà fàcilment a retre-li obediència.
114.
Tot i que, per tal de respondre a aquesta objecció, n'hi hauria prou
amb fer veure a aquells qui la fan que els involucra en les mateixes
dificultats que aquells contra els quals la utilitzen, procuraré
tanmateix de revelar les febleses d'aquest argument amb una mica més
d'extensió.
(Punts dèbils de l' objecció)
«Tots
els homes», diuen ells, «neixen sota un govern, i no poden, per tant,
començar-ne un de nou. Tothom neix súbdit del seu pare o del seu
príncep, i resta dones, perpètuament, sota el lligam de la subjecció i
l'obediència.» És ben evident que els homes mai no reconegueren ni
tingueren en consideració cap tipus de subjecció «innata» d'aquesta
mena, que els lligués, sense el seu propi consentiment, a tal o tal home
i als seus hereus.
115.
No hi ha a la història exemples tan freqüents, siguin sagrats o
profans, com els dels homes que defugiren l'obediència a la jurisdicció
sota la qual havien nascut i a la família o comunitat on havien estat
criats, i establiren nous
governs en d'altres indrets; d'allà van sorgir tot aquell nombre de
petites comunitats dels primers temps de la història, que s'anaren
multiplicant, mentre hi havia espai suficient, fins que les més
fortes engoliren les més febles; i aquelles es tornaren a desmembrar, i
es van dissoldre en dominis menors. Tots aquests exemples són
testimoniatges contra la sobirania paternal, i demostren clarament que
no era pas la transmissió del dret natural del pare als seus hereus allò
que constituïa els governs en un principi, ja que era impossible, en
aquest terreny, que haguessin sorgit tants regnes petits. No hi hauria
hagut més que una sola monarquia universal si els homes no haguessin
tingut la llibertat de separar-se de llur família i de llur govern, fos
de la mena que fos, i endegar nous governs i noves comunitats de la
manera que els sembles més convenient.
116.
Aquesta ha estat la pràctica arreu del món, des dels primers temps fins
a l'actualitat, i no hi ha, avui que els homes neixen sota Estats
antics i constituïts, amb lleis i formes de govern establertes, cap
altre impediment a la seva llibertat que si haguessin nascut entre els
lliures i irreprimits habitants de la selva. Aquells, doncs, que ens
vulguin convèncer que pel fet d'haver nascut sota un govern determinat
ja hi estem sotmesos d'una manera natural i no ens resta cap accés ni
pretensió a la llibertat de l'estat de natura, no tenen altra raó per
esgrimir (tret de la del poder paternal, a la qual ja hem replicat) que
el fet que els nostres pares o progenitors abandonaren la seva llibertat
natural i, per tant, s'obligaren i obligaren la seva descendència a una
submissió perpetua al govern a que ells s'havien sotmès. És cert que
tothom està obligat a complir les promeses que hagi fet i els
compromisos que hagi contret ell mateix, però cap mena de pacte no podrà
obligar-hi els seus fills o descendents. Quan un fill es fa home,
esdevé tan lliure com pugui ser el seu pare, i cap decisió del pare no
podrà restringir la llibertat del seu fill més que la de qualsevol
altre home. Podrà addicionar, això sí, sobre la propietat de terres de
que ell gaudia com a súbdit d'un Estat, determinades condicions que
obliguin el seu fill a pertànyer a aquella comunitat si vol gaudir de
les possessions que eren del seu pare; per tal com, essent les terres
propietat del pare, aquest pot disposar-ne o regular-les com li sembli.
117.
Això, en general, ha induït a errors tocant a aquest tema. Com que els
estats no permeten que els seus dominis siguin desmembrats ni posseïts
per ningú que no en sigui súbdit, el fill, normalment, no pot accedir
ales propietats del seu pare si no és en les mateixes condicions que
aquell: essent membre d'aquella societat. Per tant, se sotmet tot seguit
al govern establert, ni més ni menys que qualsevol altre súbdit
d'aquell Estat. I és per això que, com que els homes lliures nascuts
sota un govern donen tal consentiment —única manera de fer-los-en
membres— per separat, quan els arriba el torn en esdevenir majors
d'edat, i no pas tots junts en multitud, la gent no hi para esment, i,
creient que no es dóna o que no és necessari, arriben a la conclusió que
ja es converteixen naturalment en súbdits pel fet de fer-se homes.
118.
Però és evident que els mateixos governs ho entenen d'una altra manera:
no reclamen cap poder damunt del fill només perquè en tinguessin damunt
del pare, ni consideren súbdits els fills perquè ho hagin estat els
pares. Si un súbdit anglès té, amb una dona anglesa, un fill a França,
¿de qui serà súbdit, aquest? No pas del rei d'Anglaterra, perquè per
gaudir dels privilegis d'aquest pals necessita un permís especial. Ni
tampoc del rei de França, perquè, si no, ¿com podria el seu pare
endur-se'l lliurement i criar-lo com li semblés? ¿Ha estat mai ningú
jutjat per traïció o deserció, cas que se n’anés del país o hi combatés
en contra, només pel fet d'haver-hi nascut, essent els seus pares
forasters? és prou clar, tant per la pràctica dels mateixos
governs com per la llei de la raó Justa, que un infant no neix súbdit
de cap país ni de cap govern. Resta sota la cautela i l'autoritat del
pare fins que arriba a la majoria d'edat; i aleshores és un home lliure
de decidir a quin govern se sotmetrà i a quin cos polític s'adherirà. És
evident que, si un fill nascut a Franca de pare anglès té llibertat per
a fer tal cosa, res no el lliga tampoc pel fet que el seu pare sigui
súbdit d'Anglaterra, i no hi ha tampoc cap pacte dels seus avantpassats
que el pugui obligar. ¿Per què, doncs, no pot tenir qualsevol fill, per
la mateixa raó, la mateixa llibertat, hagi nascut on hagi nascut? El
poder que un pare té, de manera natural, damunt dels seus fills, és el
mateix independentment d'on hagin nascut, i els lligams i les
obligacions naturals no els imposen pas les fronteres precises dels
regnes ni dels Estats.
(Consentiment tàcit i consentiment exprés)
119.
Vist que tots els homes, com hem demostrat, són lliures per naturalesa,
i que no hi ha res, llevat del seu propi consentiment, capaç de
sotmetre'ls a cap poder terrenal, cal que considerem que s'ha d'entendre
per declaració suficient del consentiment d'un home per a ser sotmès a
les lleis de determinat govern. Hi ha la distinció usual entre con
sentiment exprés i consentiment tàcit, que és la que ara aplicarem al
nostre cas. Ningú no dubta que el consentiment exprés de qualsevol home
per a entrar en determinada societat el converteix en perfecte membre
d'aquella societat, en súbdit d'aquell govern. El que és difícil és
d'establir que s'ha d'entendre per consentiment tàcit, i en quina mesura
obliga, és a dir, fins a quin punt podem considerar que algú ha
consentit, i per tant s'ha sotmès a determinat govern, si no s'ha
pronunciat explícitament en aquest sentit. Sobre això, diré que tot home
que posseeixi o gaudeixi de qualsevol part del domini d'un govern ha de
donar, per aquest sol fet, el seu consentiment tàcit, i resta obligat,
des d'aquest moment, a obeir les lleis d'aquell govern, mentre duri el
seu gaudiment, com qualsevol altre súbdit; i això tant si aquesta
propietat és de terres que li han de pertànyer, a ell i als seus
descendents, per sempre, com si s'hi ha d'allotjar no més per una
setmana, o com si ha de viatjar lliurement per les carreteres. El
consentiment tàcit, de fet, resulta del simple fet de viure dins del
territori d'un determinat govern.
120.
Per tal d'entendre això més bé, convé tenir en compte que qualsevol
home, en incorporar-se a una comunitat, hi annexiona també i hi sotmet,
pel fet d'entrar-hi ell, totes aquelles propietats que tingui o que hagi
d'adquirir, si no és que ja pertanyen a algun altre govern. Fora una
clara contradicció que algú entrés a conviure amb altres en societat,
per garantir i regular la propietat, i suposés que les seves terres, la
propietat de les quals ha de ser regulada per les lleis de la societat,
han de restar exemptes de la jurisdicció d'aquell govern del qual és
súbdit el mateix propietari de les terres. En virtut d'això mateix, per
tant, sempre que algú, prèviament lliure, incorpora la seva persona a
una comunitat, hi incorpora al mateix temps les seves propietats, que
abans també eren lliures; i ambdós, persona i propietats, se subordinen
al govern i al domini d'aquella comunitat mentre existeix. Tot aquell,
doncs, que a partir d'aleshores, per herència, compra, autorització o de
qualsevol altra manera, accedeixi a qualsevol part de la terra annexa i
sotmesa al govern d'aquella comunitat, haurà de prendre-la sota les
condicions que fan al cas; és a dir, des d'aquell moment, l'haurà de
sotmetre al govern de la comunitat sota la jurisdicció de la qual es
troba, igual com qualsevol altre súbdit.
121.
Atès, però, que el govern té una jurisdicció directa sobre les terres, i
inclou el propietari (abans que s'hagi incorporat de fet a la societat)
només si hi habita i en gaudeix, l'obligació que tothom té, en virtut
de tal gaudiment, d'acatar el govern, comença i acaba amb el gaudiment;
de manera que, sempre que el propietari, que no ha donat
al govern més que un consentiment tàcit, cedeixi, mitjançant donació,
venda o de qualsevol altra manera, la propietat en qüestió, queda en
llibertat per a incorporar-se a qualsevol altra comunitat o per a
acordar, amb d'altres, d'iniciar-ne una de nova, in vacuis locis,
a qualsevol indret del món que trobin lliure i deshabitat. En canvi,
aquell qui mitjançant acord específic i declaració expressa ha donat el
consentiment per a pertànyer a determinada comunitat, resta, un cop fet
això, perpètuament i indispensablement obligat a ésser i a romandre
súbdit d'aquell Estat, i no podrà tornar mai a viure en la llibertat de
l'estat de natura (fora que, per qualsevol calamitat, es dissolgui el
govern del qual era súbdit; o bé que, per decret públic, se'l separi
definitivament de la comunitat).
(El pacte ens fa membres de la societat)
122.
Però el fet d'acatar les lleis d'un país, viure tranquil·lament i
gaudir dels privilegis i la protecció que aquestes lleis li ofereixen,
no converteix l'home en membre d'aquella societat; això és tan sols una
protecció local i una deferència deguda i exigida a tots aquells qui, no
trobant-se en estat de guerra, venen a viure als territoris pertanyents
a un govern, a qualsevol part on s'estén la força de les lleis
d'aquest. Però això no converteix un home en membre ni súbdit perpetu
d'aquella comunitat, de la mateixa manera que un home que cregui
convenient de conviure durant un temps amb la família d'un altre no
s’esdevé pas el súbdit. Ara: mentre hi visqui, estarà obligat a acatar
les lleis i a obeir el govern existent. Per això veiem com els
estrangers que viuen tota la vida sota un altre govern, gaudint-ne dels
privilegis i la protecció, si bé estan obligats, fins i tot en
consciència, a acatar les seves lleis com qualsevol ciutadà, no
esdevenen pas, en canvi, súbdits ni membres d'aquella comunitat. Res no
pot fer d'un home súbdit ni membre d'un Estat, a menys que s'hi
incorpori mitjançant compromís positiu, promesa expressa i pacte. Aquest
és el meu parer pel que fa a l’inici de les societats polítiques i al
consentiment que converteix un home en membre d'un determinat Estat.
CAPÍTOL VIII
De l' inici de les societats polítiques
95.
Tots els homes són, com hem dit, lliures, iguals i independents per
naturalesa, i ningú no pot, doncs, ésser privat d'aquesta condició ni
ésser sotmès al poder polític de ningú sense el seu propi consentiment.
L’únic cas en que hom es desprèn de la seva llibertat natural és quan,
acordant amb altres homes d'unir-se en comunitat, estableix els límits
de la societat civil, per conviure amb benestar, pau i seguretat, gaudir
tranquil·lament de les seves propietats i protegir-se més fermament
d'aquells qui no formin part d'aquesta societat. Això ho pot fer un
nombre indeterminat de persones, ja que no perjudica en absolut la
llibertat dels altres: aquests romanen tal com estaven, en la llibertat
de l'estat de natura. Quan un nombre indeterminat de persones s'avenen a
formar una comunitat o govern, passen tot seguit a constituir un sol
cos polític, on la majoria és qui te el dret d'actuar i de decidir
damunt la resta.
(La força de la majoria)
96.
Tan bon punt, doncs, uns homes han constituït, amb el consentiment de
tots i de cada un, una comunitat, han convertit aquesta comunitat en un
sol cos polític, amb poder per a actuar com a tal, ço és, únicament
segons la voluntat i el determini de la majoria. Com que els actes d’una
comunitat són fruit de l'acord entre els seus membres, i un sol cos cal
que es mogui en una sola direcció, és necessari que el cos polític
segueixi el camí per on el du la força més gran, és a dir, el conveni de
la majoria. Altrament li seria impossible de seguir essent un sol cos i
d'actuar com una sola comunitat, tal com havien acordat tots i cada un
dels que s'uniren per formar-lo. Així, mitjançant aquell acord, tothom
és sotmès a les decisions de la majoria. Per això veiem que, a les
assemblees que tenen facultat per actuar segons lleis positives —i
aquestes no han establert cap nombre determinat—, els decrets de la
majoria són considerats decrets de la totalitat, i són, per descomptat,
determinants, ja que posseeixen el poder de la totalitat en virtut de la
raó i de la llei natural.
97.
Així, tot home, pel fet d'avenir-se amb altres a formar un cos polític
sota un govern, s'imposa a si mateix aquella obligació que afecta tots
els membres d'aquella societat: la de sotmetre's al determini i a les
decisions de la majoria; altrament, aquest pacte inicial pel qual
constitueix, juntament amb altres, una sola societat, no significaria
res i no seria tal pacte si l'home restés lliure i sense cap més lligam
que en l'anterior estat de natura. ¿Quina aparença tindria, això, de
pacte de cap mena? ¿Quin nou compromís
hi hauria si no el regissin altres decrets de la societat que els que a
ell li semblessin i que ell acordés? Seguiria tenint tanta llibertat
com tenia abans del pacte; tanta, doncs, com qualsevol home que es trobi
en l’estat de natura, el qual consenteix a acatar qualsevol decret
d'aquest estat si li sembla convenient.
98.
Per això, si els acords de la majoria no poden ser acceptats, a dreta
llei, com a decrets de la totalitat i vigents per a cada individu, res,
tret del consentiment de tots i cada un dels individus, no podrà
convertir les resolucions en decrets de la totalitat. Ara: un
consentiment d'aquesta mena és gairebé sempre impossible d'assolir, si
tenim en compte que les malalties i els negocis allunyen forçosament de
l'assemblea pública un bon nombre de persones, bé que molt inferior al
que representaria en l'àmbit de l'Estat. Afegint-hi, a més,
la diversitat d'opinions i l’oposició d'interessos que, inevitablement,
concorren en totes les agrupacions humanes, la incorporació a la
societat en aquestes condicions fóra senzillament com quan Cató entrà
dins dels teatre: nomes per tornar-ne a sortir. Una constitució com
aquesta faria el poderós Leviatan menys durable que la més
feble de les criatures: no sobreviuria ni el dia de la seva naixença.
Cosa només imaginable si creguéssim que les criatures racionals desitgen
de constituir les societats només per dissoldre-les. Allí on la majoria
no pot decidir sobre la resta, no és possible d'actuar com un sol cos, i
en conseqüència la societat es tornarà a dissoldre immediatament.
(El pacte)
99.
Qualsevol, doncs, que deixin l’estat de natura per unir-se en una
comunitat, s'han de fer càrrec que cal cedir a la majoria de la
comunitat tot el poder necessari per als objectius
als quals va encaminada tal unió, si no és que han convingut
expressament d'establir un nombre superior a la majoria. I per a tal fi
n’hi ha ben bé prou d'acordar d’unir-se formant una societat política,
únic pacte necessari entre els individus que constitueixen o que
s'incorporen en una comunitat. Així, allò que origina i de fet
constitueix una societat política no és res més que el consentiment de
qualsevol nombre d'homes lliures capaços de formar una majoria per a
unir-se i incorporar-se a una societat d'aquesta mena. Això, i només
això, és el que dóna o podria donar origen a qualsevol govern legítim
del món.
100. Hom fa dues objeccions, a tot això:
Primera,
que no hi ha a la història cap exemple d'homes independents i iguals
entre ells que s'hagin agrupat i hagin instituït, d'aquesta manera, un
govern.
Segona,
que és, per llei, impossible que hi hagi qui pugui fer tal cosa, ja que
tots els homes neixen sota d'un govern i s'hi han de sotmetre, i no
poden, per tant, començar-ne un de nou.
(A la primera objecció: no hi ha exemples en la història)
101. Respondré a la primera amb el que segueix:
No
és en absolut sorprenent que la historia ens expliqui tan poca cosa
dels homes que vivien junts en L’estat de natura. Tan aviat com els
inconvenients de tal condició, l'amor i la necessitat d'una societat
aplegaren el primer nombre de persones, aquestes hagueren d'unir-se i
d'integrar-se tot seguit si es proposaven de romandre juntes. I si no
podem suposar que els homes hagin estat mai en l’estat de natura pel fet
que no sabem gairebé res de quan vivien en tal estat, aleshores també
haurem de creure que els guerrers de Salmanassar, o de Xerxes no foren
mai infants, només perquè tenim escasses notícies d'abans que es fessin
homes i s'incorporessin a l'exèrcit. Els governs són, arreu, anteriors
als documents, i rares vegades un poble comença a conrear les lletres
abans d'assegurar-se, amb una llarga continuïtat de la societat civil,
la tranquil·litat, el benestar i l'abundància mitjançant altres arts més
necessàries. I és aleshores quan comencen a ocupar-se de la història de
llurs fundadors i a indagar llurs orígens: quan el temps ja n'ha
dissipat el record. Amb les comunitats ocorre igual que amb les
persones, que habitualment no recorden llur propi naixement i infantesa;
i, si alguna cosa saben del seu origen, ho deuen als relats que,
accidentalment, altres els n'han deixat. I tots els relats que posseïm
de l'inici de qualsevol societat política del món —tret de la dels
jueus, on Deu mateix intervingué directament, i la qual no abona pas
gens el domini paternal—, o bé són exemples clars d'aquell inici que he
esmentat, o bé, si més no, n'ofereixen un rastre manifest.
102. Demostra una estranya inclinació a negar l'evidència,
quan no s’avé amb les seves hipòtesis, qui no vulgui reconèixer que els
inicis de Roma i de Venècia foren fruit de la unió d'uns quants homes
lliures i independents l'un de l'altre, entre els quals no hi havia cap
mena de superioritat ni de subordinació naturals. I si hem de creure el
que ens diu José de Acosta, veiem que a molts indrets d'Amèrica no hi
havia govern de cap mena: «Existeixen notables i clares conjectures»,
diu, parlant dels habitants del Perú, «que aquells homes no tingueren,
per espai de molt temps, reis ni Estats, sinó que vivien en grups, tal
com actualment fan a Florida els cheriquanas, els del Brasil i moltes
altres nacions que no tenen uns reis estables, sinó que, quan en tenen
l'ocasió en temps de pau o de guerra, elegeixen a discreció els seus
capitans» (llib. I, cap. 25). Si hom diu que tots aquells homes naixien
sotmesos al pare o al cap de família, ja hem demostrat que la submissió
que un fill devia al pare no eliminava pas la seva llibertat d'unir-se a
la societat política que li sembles. Fos com fos, el que és evident és
que aquells homes eren efectivament lliures, i que qualsevol
superioritat que avui dia els atribuirien els polítics, ells no la
reivindicarien pas, sinó que tots eren iguals per comú acord fins que,
en virtut del mateix acord, ells mateixos s'assignaven uns governants.
Així, doncs, totes aquelles societats polítiques s'iniciaren amb una
unió voluntària i amb el mutu acord entre homes que actuaven lliurement
en l'elecció de llurs governants i de llurs formes de govern.
103. I espero que hom convindrà que aquells qui abandonaren
Esparta amb Palantus, esmentats per Justí (llib. 3, cap. 4), eren homes
lliures i independents l'un de l'altre, i que s'assignaren un govern
ells mateixos, per propi consentiment. He donat, doncs, diversos
exemples, trets de la historia, de pobles lliures i en l'estat de natura
que, un cop aplegats, iniciaren i s'incorporaren a una comunitat. I si
la manca de tals exemples hagués d'ésser un argument per a demostrar que
els governs no van començar ni podien haver començat així, suposo que
els defensors de l'imperi paternal valdria més que deixessin aquest de
banda, en comptes d'invocar-lo contra la llibertat natural. Si em poden
aportar, trets de la historia, exemples de governs que s'hagin originat
sobre la base del dret paternal (encara que, en el millor dels casos,
els arguments basats en allò que ha estat no tenen gaire força per a
justificar allò que hauria d'esser), jo crec que, sense gran perill, els
podré atorgar la raó. Si volen, però, un consell, els diré que farien
be de no furgar massa en l'origen dels governs i en la manera com van
començar de facto, no fos cas que, en la fundació de molts, trobessin
coses molt poc favorables al projecte que ells defensen i a la mena de
poder pel qual combaten.
104.
Però, per a acabar: essent el cas que tenim, sens dubte, tota la raó en
afirmar que els homes són lliures per naturalesa, i que els exemples de
la història demostren que tots els governs del món que s'iniciaren en
pau es fonamentaven sobre aquella base i sorgiren del consentiment del
poble, no hi pot haver gaire dubte d'on es troba el dret, ni de quina fou l'opinió o la pràctica del gènere humà en erigir els primers governs.
105.
No negaré que, si mirem tan enrere com la història ens permeti, vers
l'origen de les comunitats, les trobarem generalment governades i
administrades per un sol home. I m'inclino a creure, a més, que sempre
que una família era prou nombrosa per a subsistir per si sola i romania
integra, sense barrejar-se amb d'altres, com sovint passa on hi ha molta
terra i poca gent, el govern normalment començava en el pare. El pare
tenia, per llei natural, el mateix poder que qualsevol altre home per a
castigar, com cregués convenient, els delictes contra aquella llei;
consegüentment, li era lícit de castigar els seus fills si delinquien,
fins i tot quan ja eren homes i lliures de la seva tutela. I és molt
probable que l'acatessin, aquell càstig, i que fessin costat al pare,
contra els transgressors, tots els que no ho eren, atorgant-li així
poder per a executar la seva sentència contra qualsevol transgressió i
erigint-lo, efectivament, en legislador i governador de tots els qui
convivien dins la família. Ell era el més adient per a dipositar-li la
confiança: l'afecte i l'atenció paternals els asseguraven la propietat i
els interessos, i el costum d'obeir-lo durant la infantesa els feia més
fàcil de sotmetre's a ell que no pas a cap altra persona. Per tant, si
calia que algú els governés, ja que els homes difícilment poden viure
plegats sense un govern, ¿qui més indicat que l'home que era el pare de
tots, a menys que la negligència, la crueltat o qualsevol altra xacra de
l'esperit o del cos l'incapacitessin per a fer-ho? Ara bé, tant si el
pare moria i deixava un hereu menys capacitat per a governar —ja fos per
manca d'edat, de saviesa, de coratge o de qualsevol altra qualitat—,
com si s'aplegaven diverses famílies i acordaven de seguir juntes,
aleshores no hi ha pas cap dubte que feien ús de llur llibertat natural i
nomenaven aquell qui jutjaven més capaç i més apropiat per a
governar-los rectament a tots. De conformitat
amb això, trobem que els pobles d'Amèrica —vivint fora de l’abast de
l'espasa conqueridora i del domini creixent dels dos grans imperis del
Perú i Mèxic— gaudien de llibertat natural, si bé, caeteris paribus,
preferien l’hereu de llur difunt monarca; amb tot, si pel que fos el
trobaven feble o incapacitat, se'n desentenien i nomenaven l'home més
fort i més valent per a governar-los.
106.
Mirant enrere, doncs, fins on les cròniques més antigues del poblament
de la Terra i de la història de les nacions ens permeten, trobem
generalment que els governs requeien en una sola mà, però això no
destrueix pas el que jo afirmo: que l'inici d'una societat política
depèn del consentiment dels individus per a unir-se i formar una
societat; i aquests individus, un cop reunits, poden establir la forma
de govern que els sembli més adient. Però com que això ha induït alguns
homes a error, i a pensar que els governs eren monàrquics per naturalesa
i pertanyien al pare, potser no fóra desencertat de considerar, ara,
per què en un principi els pobles s'abocaren generalment en aquesta
forma de govern; potser la preeminència del pare, en la institució de
les primeres comunitats, motiva
que el poder s'emplacés en una sola mà, però el que és evident és que,
si continua la forma de govern d'una sola persona, no fou pas per cap
consideració o respecte a l'autoritat paternal, ja que totes les petites
monarquies, és a dir, gairebé totes les monarquies, en els primers
temps, foren generalment electives, si més no quan l'ocasió es presentava.
107.
Així és que, en un principi, el comandament del pare damunt dels fills
durant llur infantesa els acostumava al govern d'un sol home, i els
ensenyava que, si hom l'exercia amb cura, amb destresa, amb amor i amb
afecte, ja era suficient per a proveir i preservar tot el benestar
polític que els homes anhelaven dins la societat. No era, doncs, estrany
que s'aboquessin i anessin a parar, d'una manera natural, en aquella
forma de govern a que estaven habituats des
de la infància i que sabien, per experiència, que resultava planera i
segura. A la qual cosa podem afegir que, com que la monarquia era
quelcom d'allò més senzill i evident per a aquells homes, a qui ni
l'experiència havia instruït en matèria de formes de govern ni l'ambició
ni la insolència del poder havien ensenyat a prevenir-se dels
privilegis intrusos o dels inconvenients del poder absolut, coses que la
monarquia hereditària tendiria a reclamar i a imposar-los, no ha
d'estranyar-nos gens que no es preocupessin per idear mètodes de
repressió de qualsevol exorbitància que pogués venir d'aquells a qui
havien atorgat l'autoritat per a governar-los, ni per equilibrar el
poder del govern tot repartint-lo entre diverses mans. No havien sofert
l’opressió de la tirania, i ni els costums de l’època ni llurs
possessions o forma de vida (els quals facilitaven ben poc la cobdícia o
l'ambició) no els donaven cap motiu per a recelar-ne ni preservar-se'n.
No és, doncs, gens estrany que adoptessin aquell sistema de govern, ja
que per a ells no sols era d’allò més obvi i senzill, com ja he dit,
sinó també el més adient per a llur estat i condició; perquè estaven més
necessitats de defensa contra les invasions i els atacs estrangers que
no pas d'una multiplicitat de lleis. Aquella manera igualitària,
senzilla i humil de viure, cenyint cadascú els propis desigs als límits
estrictes de la seva petita propietat, originava ben poques
controvèrsies, i per tant no calien pas gaires lleis, ni gaires jutges
ni magistrats, per a resoldre-les, ates que hi havia tan poques
transgressions i tan pocs delinqüents. Cal suposar que, aquells a qui
una simpatia mútua duia a unir-se i formar una societat, ja devien tenir
entre ells alguna relació o amistat, i una certa confiança els uns amb
els altres; devia ser, doncs, molt més gran la malfiança envers
forasters que no pas envers ells mateixos, i, per tant, ja ens podem
imaginar que llurs pensaments i preocupacions anaven dirigits,
bàsicament, a protegir-se al màxim de bé contra les forces estrangeres.
És, doncs, natural que adoptessin el sistema de govern que pogués
servir més bé aquell propòsit, i que triessin com a governant l’home més
savi i més valent, la missió principal del qual era de guiar-los en les
guerres i acabdillar-los contra llurs enemics.
108.
Així veiem que, a Amèrica, que és encara un model de com havien estat
els primers temps d'Àsia i d'Europa (quan els habitants eren tan pocs i
la inexistència del diner els evitava la temptació de voler engrandir
llurs propietats o de barallar-se per extensions més grans de terreny),
els monarques dels indis són poc més que generals dels seus exercits, i,
si bé posseeixen el comandament absolut en temps de guerra, el domini
que exerceixen al propi país en temps de pau és ben petit, i llur
sobirania és molt moderada, perquè la facultat de decidir la pau o la
guerra recau, generalment, en el poble o en un consell, bé que la
mateixa guerra, com que no admet pluralitat de governants, retorna el
comandament, de manera natural, a l’autoritat exclusiva del rei.
109.
A Israel mateix, sembla que l’ocupació primordial dels jutges i dels
primers reis fou d'ésser capitans a les guerres i cabdills dels seus
exèrcits; la qual cosa (ultra allò que és implícit a la frase «entrar i
sortir davant de la gent», ço és, encapçalar els exercits cap a la
guerra i de retorn a casa) apareix clarament a la historia de Jefté: Els
ammonites fan la guerra contra Israel; els galaadites, atemorits,
envien a buscar Jefté, un bastard de llur família que ells havien
foragitat, i estipulen que el nomenaran el seu comandant si els ajuda
contra els ammonites, i ho fan amb aquestes paraules «I la gent mateixa
va nomenar-lo el seu comandant» (ft, 11:11); cosa que, segons sembla,
equivalia a nomenar-lo jutge: «Jefté va ser jutge d'Israel» (és a dir,
capità general) «durant sis anys» (ft, 12:7). Per això, quan Jotam
retreu als habitants de Siquem l'obligació que tenien envers Gedeó, que
havia estat el seu jutge i comandant, els diu: «Va lluitar a favor
vostre i va arriscar la seva vida per deslliurar-vos de les mans de
Madian» (11, 9: 17). Res no s'esmenta d'ell fóra d'allò que va fer com a
general: això és tot el que trobem a la seva historia, i a la de
qualsevol de la resta dels jutges, Abimelec concretament, hom l'anomena
rei, i tanmateix no fou més que general dels seus, a tot estirar. I
quan, avorrits de la mala conducta dels fills de Samuel, els israelites
diuen: «Volem tenir un rei i ser com totes les nacions. El nostre rei
ens governarà, sortirà davant del nostre exercit i dirigirà les nostres
guerres» (15, 8: 19-8: 20), Déu, accedint a llurs desigs, diu a Samuel:
«T'enviaré un home del territori de Benjamí. Ungeix-lo com a rei del meu
poble d'Israel, perquè salvi el meu poble de les mans dels filisteus»
(ls, 9: 16), com si l'única tasca d'un rei fos la de dirigir els seus
exercits i lluitar per defensar-los. Així mateix, en la unció de
Saül, havent-li vessat la fiola d'oli sobre el cap, li diu: «Jahvè t'ha
ungit com a rei del seu poble d'Israel» (5, 10: 1). I és per això que,
un cop Saül fou solemnement escollit i les tribus l'aclamaven com a rei a
Masfà, aquells qui eren rebecs a acceptar-lo no feien altra objecció
que aquesta: «De que ens pot salvar, aquest?» US, 10:27), com volent
dir: «Aquest home no està capacitat per a ser el nostre rei, perquè
manca de la destresa i l'autoritat necessàries per a defensar-nos en la
guerra.» I quan Déu va determinar de transferir el govern a David, ho
feu amb aquestes paraules: «Però ara, la teva dinastia no s'aguantarà.
Jahvè s'ha buscat un home segons el seu cor i li ha ordenat de conduir
el seu poble» US, 13:14), com si tot l’autoritat reial no consistís en
altra cosa que a ser llur general; per això, les tribus que s'havien
mantingut fidels a la família de Saül i contraries al regnat de David,
quan van a Hebron per presentar-li les condicions de submissió, li
diuen, entre d'altres arguments que tenen per a acceptar-lo com a rei,
que ell era efectivament el seu rei en temps de Saül, i per tant no hi
ha cap raó perquè no l'acceptin ara com a tal. «En altre temps», diuen,
«quan Saül era el nostre rei, eres tu qui dirigies les campanyes
d'Israel, i Jahvè va dir-te: «Tu pasturaràs el meu poble i seràs el príncep d'Israel» (25, 5: 2).
110.
Així, si una família creixia fins a esdevenir, gradualment, una
comunitat, i l'autoritat paternal continuava en el fill més gran,
tothom, a la vegada, anava creixent sota aquesta autoritat i s'hi
sotmetia tàcitament, i com que el seu caire planer i igualitari no
ofenia ningú, tothom s'hi avenia, fins que el temps semblava haver-la
ratificat i haver establert un dret a la successió per prescripció; en
canvi, si diverses famílies, o els seus descendents, s'aplegaven per
casualitat, per veïnat o per afers, i formaven una societat, la
necessitat d'un general el guiatge del qual els pogués defensar contra
els seus enemics en la guerra, i la gran confiança mútua que, amb la
innocència i la sinceritat d’aquella època pobra però virtuosa (com han
estat gairebé totes les èpoques de la història en que s'ha iniciat algun
govern durable), es tenien els homes, féu que els peoners de les
comunitats dipositessin el poder, generalment, en mans d'un sol home,
sense cap altra limitació o restricció expressa que les que la mateixa
natura de les coses i l’objectiu del govern requerien. Fos quina fos
d'aquestes societats la que posés al principi el poder en mans d'una
sola persona, la veritat és que no es donava mai a ningú que no fos pel
be i la seguretat públics, i a tal fi anava encaminat l'ús que
comunament en feien aquells qui el posseïen, durant la infantesa de les
comunitats. Si no ho haguessin fet així, aquelles societats incipients
no haurien pas subsistit; sense uns pares amatents que haguessin tingut
cura, amb tendresa, del bé públic, tots els governs s'haurien enfonsat
sota les febleses i imperfeccions de la infantesa, i ben aviat el
monarca i el poble haurien sucumbit plegats.
111. A l'Edat d'Or (abans que la van a ambició i l'amor sceleratus habendi,
la malvada concupiscència, haguessin corromput l'enteniment dels homes i
els haguessin dut a malentendre els conceptes de poder i honor
autèntics) hi havia més virtut, i per tant més bons governants; alhora,
els súbdits eren menys depravats i no s'havia estès cap prerrogativa
opressora del poble ni, doncs, cap disputa per qüestió de privilegis que
pogués disminuir o restringir el poder dels magistrats; no hi havia,
doncs, litigis entre els dirigents i el poble en matèria de governants o
de govern. Tanmateix, quan l'ambició i la luxúria, en èpoques
posteriors, retingueren i augmentaren el poder sense acomplir la tasca
per a la qual havia estat atorgat, i, amb l’ajuda de l'afalac,
ensenyaren als monarques de tenir interessos diferents i separats del
poble, els homes van sentir la necessitat d'examinar més atentament
l’origen i els drets del govern, i de trobar la manera de reprimir les
exorbitàncies i prevenir els abusos d'aquell poder que, havent-lo
disposat ells mateixos en unes altres mans únicament per llur propi bé,
s'adonaven que estava essent utilitzat per perjudicar-los.
(Conclusió: o bé són exemples clars de l' inici esmentat, o bé n' ofereixen un rastre manifest)
112.
Això ens pot fer veure com és de probable que gent que eren lliures per
naturalesa i, per propi consentiment, es van sotmetre al govern del seu
pare o s'agruparen, procedents de diferents famílies, per formar un
govern, posessin el poder generalment en mans d'un sol home i optessin
per seguir els dictats d'una sola persona, sense limitar ni regular
gaire aquest poder amb condicions expresses, ja que es refiaven prou de
l'honestedat i la prudència del governant. Però mai no van ni somiar que
una monarquia hagués de ser Jure Divino, cosa de la qual mai no es
sentí parlar, dins el gènere humà, fins que ens fou revelada per la
teologia contemporània, ni s'atribuí mai al poder paternal cap dret a la
dominació ni a constituir la base dels governs. I amb això n'hi deu
haver prou per a demostrar que, sempre que la història ens aporta alguna
llum, tenim motius per a concloure que l'inici pacífic de tot govern ha
estat fonamentat en el consentiment del poble. I dic pacífic, perquè ja
tindre ocasió, més endavant, de parlar de la conquesta, cosa que alguns
consideren una forma d'inici de govern.
( A la segona objecció: no hi ha llibertat per fer un pacte)
L'altra
objecció que he trobat que es fa contra el principi de les societats
polítiques, en la forma que he esmentat, és aquesta:
113.
Tots els homes han nascut sota una mena o altra de govern, i és, doncs,
impossible que ningú pugui ser mai lliure ni unir-se amb altres per
erigir-ne, legítimament, un de nou.
Cas
que aquest argument fos vàlid, jo pregunto: ~Com és que hi ha tantes
monarquies legítimes al món? Perquè si algú, en virtut d'aquest supòsit,
pot mostrar- me un sol home
que, a qualsevol època de la historia del món, hagi estat lliure per a
iniciar una monarquia legítima, jo em comprometo a mostrar-li'n deu que
foren lliures per a unir-se i, alhora, per a endegar un nou govern, ja
fos sota un reialme o amb qualsevol altra forma. I això demostra que si
qualsevol, nascut sota el domini d'un altre, pot ser prou lliure per a
adquirir el dret a comandar altres homes en un imperi nou i distint,
tothom qui hagi nascut sota el domini d'un altre home pot ser igualment
lliure i esdevenir dirigent o súbdit d'un govern distint i separat.
D'aquesta manera, i segons aquell seu mateix principi, o bé els homes
són tots lliures, sigui quin sigui el seu origen, o altrament no hi
haurà més que un sol príncep i un sol govern legítims al món. No hauran
de fer, doncs, altra cosa que ensenyar-nos, senzillament, de qui es
tracta; i quan ens l'hagin ensenyat, no tinc cap dubte que tota la
humanitat s'avindrà fàcilment a retre-li obediència.
114.
Tot i que, per tal de respondre a aquesta objecció, n'hi hauria prou
amb fer veure a aquells qui la fan que els involucra en les mateixes
dificultats que aquells contra els quals la utilitzen, procuraré
tanmateix de revelar les febleses d'aquest argument amb una mica més
d'extensió.
(Punts dèbils de l' objecció)
«Tots
els homes», diuen ells, «neixen sota un govern, i no poden, per tant,
començar-ne un de nou. Tothom neix súbdit del seu pare o del seu
príncep, i resta dones, perpètuament, sota el lligam de la subjecció i
l'obediència.» És ben evident que els homes mai no reconegueren ni
tingueren en consideració cap tipus de subjecció «innata» d'aquesta
mena, que els lligués, sense el seu propi consentiment, a tal o tal home
i als seus hereus.
115.
No hi ha a la història exemples tan freqüents, siguin sagrats o
profans, com els dels homes que defugiren l'obediència a la jurisdicció
sota la qual havien nascut i a la família o comunitat on havien estat
criats, i establiren nous
governs en d'altres indrets; d'allà van sorgir tot aquell nombre de
petites comunitats dels primers temps de la història, que s'anaren
multiplicant, mentre hi havia espai suficient, fins que les més
fortes engoliren les més febles; i aquelles es tornaren a desmembrar, i
es van dissoldre en dominis menors. Tots aquests exemples són
testimoniatges contra la sobirania paternal, i demostren clarament que
no era pas la transmissió del dret natural del pare als seus hereus allò
que constituïa els governs en un principi, ja que era impossible, en
aquest terreny, que haguessin sorgit tants regnes petits. No hi hauria
hagut més que una sola monarquia universal si els homes no haguessin
tingut la llibertat de separar-se de llur família i de llur govern, fos
de la mena que fos, i endegar nous governs i noves comunitats de la
manera que els sembles més convenient.
116.
Aquesta ha estat la pràctica arreu del món, des dels primers temps fins
a l'actualitat, i no hi ha, avui que els homes neixen sota Estats
antics i constituïts, amb lleis i formes de govern establertes, cap
altre impediment a la seva llibertat que si haguessin nascut entre els
lliures i irreprimits habitants de la selva. Aquells, doncs, que ens
vulguin convèncer que pel fet d'haver nascut sota un govern determinat
ja hi estem sotmesos d'una manera natural i no ens resta cap accés ni
pretensió a la llibertat de l'estat de natura, no tenen altra raó per
esgrimir (tret de la del poder paternal, a la qual ja hem replicat) que
el fet que els nostres pares o progenitors abandonaren la seva llibertat
natural i, per tant, s'obligaren i obligaren la seva descendència a una
submissió perpetua al govern a que ells s'havien sotmès. És cert que
tothom està obligat a complir les promeses que hagi fet i els
compromisos que hagi contret ell mateix, però cap mena de pacte no podrà
obligar-hi els seus fills o descendents. Quan un fill es fa home,
esdevé tan lliure com pugui ser el seu pare, i cap decisió del pare no
podrà restringir la llibertat del seu fill més que la de qualsevol
altre home. Podrà addicionar, això sí, sobre la propietat de terres de
que ell gaudia com a súbdit d'un Estat, determinades condicions que
obliguin el seu fill a pertànyer a aquella comunitat si vol gaudir de
les possessions que eren del seu pare; per tal com, essent les terres
propietat del pare, aquest pot disposar-ne o regular-les com li sembli.
117.
Això, en general, ha induït a errors tocant a aquest tema. Com que els
estats no permeten que els seus dominis siguin desmembrats ni posseïts
per ningú que no en sigui súbdit, el fill, normalment, no pot accedir
ales propietats del seu pare si no és en les mateixes condicions que
aquell: essent membre d'aquella societat. Per tant, se sotmet tot seguit
al govern establert, ni més ni menys que qualsevol altre súbdit
d'aquell Estat. I és per això que, com que els homes lliures nascuts
sota un govern donen tal consentiment —única manera de fer-los-en
membres— per separat, quan els arriba el torn en esdevenir majors
d'edat, i no pas tots junts en multitud, la gent no hi para esment, i,
creient que no es dóna o que no és necessari, arriben a la conclusió que
ja es converteixen naturalment en súbdits pel fet de fer-se homes.
118.
Però és evident que els mateixos governs ho entenen d'una altra manera:
no reclamen cap poder damunt del fill només perquè en tinguessin damunt
del pare, ni consideren súbdits els fills perquè ho hagin estat els
pares. Si un súbdit anglès té, amb una dona anglesa, un fill a França,
¿de qui serà súbdit, aquest? No pas del rei d'Anglaterra, perquè per
gaudir dels privilegis d'aquest pals necessita un permís especial. Ni
tampoc del rei de França, perquè, si no, ¿com podria el seu pare
endur-se'l lliurement i criar-lo com li semblés? ¿Ha estat mai ningú
jutjat per traïció o deserció, cas que se n’anés del país o hi combatés
en contra, només pel fet d'haver-hi nascut, essent els seus pares
forasters? és prou clar, tant per la pràctica dels mateixos
governs com per la llei de la raó Justa, que un infant no neix súbdit
de cap país ni de cap govern. Resta sota la cautela i l'autoritat del
pare fins que arriba a la majoria d'edat; i aleshores és un home lliure
de decidir a quin govern se sotmetrà i a quin cos polític s'adherirà. És
evident que, si un fill nascut a Franca de pare anglès té llibertat per
a fer tal cosa, res no el lliga tampoc pel fet que el seu pare sigui
súbdit d'Anglaterra, i no hi ha tampoc cap pacte dels seus avantpassats
que el pugui obligar. ¿Per què, doncs, no pot tenir qualsevol fill, per
la mateixa raó, la mateixa llibertat, hagi nascut on hagi nascut? El
poder que un pare té, de manera natural, damunt dels seus fills, és el
mateix independentment d'on hagin nascut, i els lligams i les
obligacions naturals no els imposen pas les fronteres precises dels
regnes ni dels Estats.
(Consentiment tàcit i consentiment exprés)
119.
Vist que tots els homes, com hem demostrat, són lliures per naturalesa,
i que no hi ha res, llevat del seu propi consentiment, capaç de
sotmetre'ls a cap poder terrenal, cal que considerem que s'ha d'entendre
per declaració suficient del consentiment d'un home per a ser sotmès a
les lleis de determinat govern. Hi ha la distinció usual entre con
sentiment exprés i consentiment tàcit, que és la que ara aplicarem al
nostre cas. Ningú no dubta que el consentiment exprés de qualsevol home
per a entrar en determinada societat el converteix en perfecte membre
d'aquella societat, en súbdit d'aquell govern. El que és difícil és
d'establir que s'ha d'entendre per consentiment tàcit, i en quina mesura
obliga, és a dir, fins a quin punt podem considerar que algú ha
consentit, i per tant s'ha sotmès a determinat govern, si no s'ha
pronunciat explícitament en aquest sentit. Sobre això, diré que tot home
que posseeixi o gaudeixi de qualsevol part del domini d'un govern ha de
donar, per aquest sol fet, el seu consentiment tàcit, i resta obligat,
des d'aquest moment, a obeir les lleis d'aquell govern, mentre duri el
seu gaudiment, com qualsevol altre súbdit; i això tant si aquesta
propietat és de terres que li han de pertànyer, a ell i als seus
descendents, per sempre, com si s'hi ha d'allotjar no més per una
setmana, o com si ha de viatjar lliurement per les carreteres. El
consentiment tàcit, de fet, resulta del simple fet de viure dins del
territori d'un determinat govern.
120.
Per tal d'entendre això més bé, convé tenir en compte que qualsevol
home, en incorporar-se a una comunitat, hi annexiona també i hi sotmet,
pel fet d'entrar-hi ell, totes aquelles propietats que tingui o que hagi
d'adquirir, si no és que ja pertanyen a algun altre govern. Fora una
clara contradicció que algú entrés a conviure amb altres en societat,
per garantir i regular la propietat, i suposés que les seves terres, la
propietat de les quals ha de ser regulada per les lleis de la societat,
han de restar exemptes de la jurisdicció d'aquell govern del qual és
súbdit el mateix propietari de les terres. En virtut d'això mateix, per
tant, sempre que algú, prèviament lliure, incorpora la seva persona a
una comunitat, hi incorpora al mateix temps les seves propietats, que
abans també eren lliures; i ambdós, persona i propietats, se subordinen
al govern i al domini d'aquella comunitat mentre existeix. Tot aquell,
doncs, que a partir d'aleshores, per herència, compra, autorització o de
qualsevol altra manera, accedeixi a qualsevol part de la terra annexa i
sotmesa al govern d'aquella comunitat, haurà de prendre-la sota les
condicions que fan al cas; és a dir, des d'aquell moment, l'haurà de
sotmetre al govern de la comunitat sota la jurisdicció de la qual es
troba, igual com qualsevol altre súbdit.
121.
Atès, però, que el govern té una jurisdicció directa sobre les terres, i
inclou el propietari (abans que s'hagi incorporat de fet a la societat)
només si hi habita i en gaudeix, l'obligació que tothom té, en virtut
de tal gaudiment, d'acatar el govern, comença i acaba amb el gaudiment;
de manera que, sempre que el propietari, que no ha donat
al govern més que un consentiment tàcit, cedeixi, mitjançant donació,
venda o de qualsevol altra manera, la propietat en qüestió, queda en
llibertat per a incorporar-se a qualsevol altra comunitat o per a
acordar, amb d'altres, d'iniciar-ne una de nova, in vacuis locis,
a qualsevol indret del món que trobin lliure i deshabitat. En canvi,
aquell qui mitjançant acord específic i declaració expressa ha donat el
consentiment per a pertànyer a determinada comunitat, resta, un cop fet
això, perpètuament i indispensablement obligat a ésser i a romandre
súbdit d'aquell Estat, i no podrà tornar mai a viure en la llibertat de
l'estat de natura (fora que, per qualsevol calamitat, es dissolgui el
govern del qual era súbdit; o bé que, per decret públic, se'l separi
definitivament de la comunitat).
(El pacte ens fa membres de la societat)
122.
Però el fet d'acatar les lleis d'un país, viure tranquil·lament i
gaudir dels privilegis i la protecció que aquestes lleis li ofereixen,
no converteix l'home en membre d'aquella societat; això és tan sols una
protecció local i una deferència deguda i exigida a tots aquells qui, no
trobant-se en estat de guerra, venen a viure als territoris pertanyents
a un govern, a qualsevol part on s'estén la força de les lleis
d'aquest. Però això no converteix un home en membre ni súbdit perpetu
d'aquella comunitat, de la mateixa manera que un home que cregui
convenient de conviure durant un temps amb la família d'un altre no
s’esdevé pas el súbdit. Ara: mentre hi visqui, estarà obligat a acatar
les lleis i a obeir el govern existent. Per això veiem com els
estrangers que viuen tota la vida sota un altre govern, gaudint-ne dels
privilegis i la protecció, si bé estan obligats, fins i tot en
consciència, a acatar les seves lleis com qualsevol ciutadà, no
esdevenen pas, en canvi, súbdits ni membres d'aquella comunitat. Res no
pot fer d'un home súbdit ni membre d'un Estat, a menys que s'hi
incorpori mitjançant compromís positiu, promesa expressa i pacte. Aquest
és el meu parer pel que fa a l’inici de les societats polítiques i al
consentiment que converteix un home en membre d'un determinat Estat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario