Proves dʼAccés a la Universitat.
Curs 2011-2012
Història de la filosofia
Sèrie 4
Escolliu UNA de les dues opcions (A o B).
OPCIÓ A
Què és, doncs, la veritat? És un exèrcit mòbil de metàfores, metonímies, antropomorfismes;
en resum, una suma de relacions humanes que foren augmentades, transmeses, adornades,
de forma poètica i retòrica, i que, després d’un llarg ús, a un poble li semblen estables,
canòniques i vinculants: les veritats són iŀlusions que s’ha oblidat que ho són, metàfores que
han esdevingut desgastades i sense força sensible, monedes que han perdut la imatge i que ara
només compten com a metall, però ja no com a monedes. Continuem sense saber d’on ve l’impuls
cap a la veritat, perquè fins ara només hem sentit parlar de l’obligació de ser veraç que la
societat estableix per existir, és a dir, de l’obligació d’utilitzar les metàfores usuals; expressat de
forma moral: de l’obligació de mentir segons una convenció establerta, de mentir en ramat en
un estil vinculant per a tots. Llavors l’home oblida, és clar, que aquesta és la seva situació; i menteix,
doncs, de la forma indicada, inconscientment i seguint hàbits seculars —i precisament a
través d’aquesta inconsciència, precisament a través d’aquest oblidar, arriba al sentiment de la
veritat. En el sentiment d’estar obligat a designar una cosa com a «vermella», una altra com a
«freda», una tercera com a «muda», es desvetlla una propensió moral cap a la veritat.
Friedrich NIETZSCHE. Sobre veritat i mentida en sentit extramoral
1. Expliqueu breument (entre seixanta i cent paraules) les idees principals del text i
com hi apareixen relacionades.
[2 punts]
2. Expliqueu breument (entre cinc i quinze paraules en cada cas) el significat que
tenen en el text els mots o les expressions següents:
[1 punt]
a) «metàfores»
b) «propensió moral cap a la veritat»
3. Expliqueu el sentit i la justificació de Friedrich Nietzsche de la frase següent del text:
«les veritats són iŀlusions que s’ha oblidat que ho són». (En la resposta, us heu de
referir als aspectes del pensament de Nietzsche que siguin pertinents, encara que no
apareguin explícitament en el text.)
[3 punts]
4. Compareu la concepció de la veritat de Nietzsche amb una altra concepció de la
veritat que es pugui trobar en la història del pensament occidental.
[2 punts]
5. Expliqueu si esteu d’acord o en desacord amb l’afirmació següent: «Hi ha enunciats
com ara, per exemple, “Barcelona té més habitants que Edimburg”, que són veritat
objectivament i no sols com a resultat de convencions o imposicions socials».
Responeu d’una manera raonada.
[2 punts]
Esquema comparatiu de Locke i Nietzsche
LOCKE
|
NIETZSCHE
| |
Tendència filosòfica
| Empirista | Vitalista |
Coneixement
| Percebem la realitat a través de l’experiència, que és el substrat de les nostres idees, que fonamenten el coneixement. | Confia plenament en els sentits com a font de coneixement però no podem empresonar les experiències en idees o conceptes. Només podem captar la realitat mitjançant metàfores. |
Món exterior
| Pressuposem l’existència d’un món exterior com a causa de les nostres sensacions però no és un coneixement evident, sinó més aviat probable. | Només existeix un món, el de la vida: la realitat és pur devenir i no té sentit buscar evidències d’aquesta, no en podem tenir un coneixement objectiu. |
Postura política
| S’oposa a l’absolutisme monàrquic i defensa la monarquia parlamentària i la divisió de poders. | No té una postura política definida, però parla negativament tant de demòcrates com de socialistes. |
Estat
| Justifica la idea d’Estat que reguli la societat a partir de l’establiment d’un pacte entre els individus. El poder polític tindrà la funció de regular la vida pública i està sustentat en la voluntat de la majoria. | Defensa l’individualisme i rebutja l’Estat, el cataloga com “el monstre més fred”* que ens menteix dient-nos “jo sóc el poble”. *Així parlà Zaratustra |
http://blocs.xtec.cat/zadig/files/2012/11/pau_hfil12sl.pdf
http://www.filoselectivitat.cat/wp-content/uploads/Comparaci%C3%B3-Nietzsche-Locke.pdf
No hay comentarios:
Publicar un comentario