NIETZSCHE
6. "AIXÍ PARLÀ ZARATUSTRA"
![]() |
El camell, el lleó i el nen |
Els grans temes de Zaratustra
Així parlà Zaratustra ha esdevingut
el llibre més llegit i l'obra central de Nietzsche. La seva crítica
radical a la religió, a la metafísica, a la moral es complementen
amb la part més positiva de la seva filosofia. Zaratustra dirà
sí a la vida i establirà la nova taula de valors.• Zarathustra —o Zoroastre, per als grecs— va viure entre els anys 700-630 (o 600). Als trenta anys va rebre la seva primera revelació religiosa. La seva doctrina es troba recollida en disset cants. La part essencial del missatge de Zarathustra és un monoteisme, que conté un dualisme: la lluita entre els dos Manyu, o «esperits», el del bé i el del mal. Nietzsche escull la figura de Zarathustra, ja que hi veu el «creador de la moral» —la contraposició bé/mal—; per això mateix, invertint la seva significació històrica, el converteix en qui supera la moral, en qui va «més enllà del bé i del mal». Quatre grans temes apareixen en un primer pla:
|
. El superhome i les transformacions de l' esperit
A Així Parlà Zarathustra, ens parla de les tres metamorfosi de l’esperit: camell, lleó i nen.
El camell és l’animal de càrrega, dòcil i submís, que porta al gep l’imperatiu del deure.
El lleó es deslliura de tota
imposició exterior, no admet que se’l domestiqui. El lleó representa
l’home que es desfà de l’imperatiu moral, de la idea del deure.
Però encara cal el nen, el nadó,
perquè allò que és propi del nen és la creativitat. Quan l’home
prescindeixi dels deures i dels presumptes valors ja donats, caldrà que
sigui ell mateix, la pròpia voluntat de poder, que en creï de nous.
Aquesta es la tasca del super-home: crear valors de la vida a través de la seva pròpia voluntat de poder.
Zarathustra és el profeta del
super-home. El super-home és la superació de l’home, de la mateixa
manera que l’home és la superació de l’animal. El super-home representa
la fidelitat a la terra, a la vida, al contrari dels cristians, que
representen la negació de la vida. Podria ser (en paraules del propi
Nietzsche) Goethe i Napoleó en una sola persona, o Cèsar amb l’ànima de
Crist. És l’home lliure i independent, que està més enllà del bé i del mal. És apassionat, alegre, hàbil, físicament fort, amb caràcter. L’únic que detesta és la debilitat.
De fet és el que Nietzsche, que era
malaltís, solitari, turmentat i oblidat hauria volgut ser. Només
Nietzsche? Possiblement tots nosaltres. Per això el super-home és el
sentit de la terra.
La segona dissertació de la Genealogia de la Moral acaba amb una descripció del super-home:
“Per tal d’aconseguir aquell
objectiu, caldria una mena d’esperits diferents dels que són possibles
concretament en aquesta època: esperits enfortits per guerres i
victòries, per als quals la conquesta, l’aventura, el perill i fins i
tot el dolor hagin esdevingut una necessitat. Per tal d’aconseguir
aquell objectiu, caldria haver-se acostumat a l’aire fred de les
altures, a les excursions hivernals, al gel i a les muntanyes de tota
mena. Caldria a més a més una mena de perversitat sublim, una darrera
temeritat del coneixement, molt autoconvençuda, que pertany a la gran
salut. Caldria precisament, dit en un mot i prou malament, aquesta gran
salut...! (...) Aquest home del futur, que ens alliberarà tant de
l’ideal que ha existit fins ara com d’allò que n’ha hagut de néixer i de
sorgir, de la gran repugnància, de la voluntat del no-res, del
nihilisme, aquest toc de campana del migdia i de la gran decisió que
allibera altra vegada la voluntat, que retorna a la terra el seu
objectiu i a l’home la seva esperança, aquest anticrist i antinihilista,
aquest que venç Déu i també el no-res, aquest home que ha de venir
qualque vegada...”
Sovint s’ha dit que Nietzsche era un moralista. Possiblement
en la seva profecia del super-home hi perviu l’ideal kantià d’una ètica
autònoma: l’home crea els valors a partir de si mateix. Però aquesta
autonomia no seria l’autonomia de la raó sinó l’autonomia de la voluntat. A més, cal excloure’n la idea de deure universal. En paraules del propi Nietzsche, Kant era un imbècil.
"He de decir, todavía, dos
palabras más contra Kant moralista. Una virtud ha de ser nuestra
invención, nuestra defensa y nuestra necesidad personal; tomada en
cualquier otro sentido no es más que un peligro. Todo aquello que no sea
una condición vital es perjudicial para la vida: una virtud que existe
sólo por efecto del sentimiento de respeto a la idea de la virtud, como
quería Kant, es peligrosa. La virtud, el deber, el bien en sí, el bien
con el carácter de impersonalidad, de regla general, no son otra cosa
que utopías que expresan la degeneración, la debilitación última de la
vida, las bufonadas de Königsberg (la ciutat de Kant) . Las
leyes más profundas de la conservación y del crecimiento exigen lo
contrario: que cada uno invente su virtud, su imperativo categórico. Un
pueblo deja de existir como tal cuando confunde su deber con el concepto
general del deber. El deber impersonal, el sacrificio ante el dios
Moloch de la abstracción, es lo que más profunda y radicalmente
destruye; me asombra en gran manera que no se haya visto todavía lo
peligroso que es el imperativo categórico de Kant. Sólo el instinto
teológico ha podido tomarle bajo su protección. Un acto provocado por el
instinto de la vida demuestra su valor por la alegría que le acompaña, y
aquel nihilista de entrañas cristianas y dogmáticas consideraba la
alegría como una objeción. ¿Hay algo que debilite más que trabajar,
pensar, sentir, sin necesidad interior, sin una íntima elección
personal, sin alegría, como un autómata del deber? Esta es, en cierto
modo, la receta para llegar a la decadencia y hasta a la imbecilidad.
Kant se volvió imbécil, ¡y era un contemporáneo de Goethe!¡Y esta araña
fue y continúa siendo considerada como un filósofo alemán por
excelencia! Ya me guardaré bastante de decir lo que pienso de los
alemanes."
F.Nietzsche, L’Anticrist
La idea d’un Nietzsche moralista es completa amb la intuïció de l’etern retorn.
Webgrafia:
www.xtec.cat/~jcampman/Nie56.pdf
http://2.bp.blogspot.com/_Ct_JvLiwK_g/SpvPW-8RLyI/AAAAAAAAAps/PBUID0tqhAk/s400/friedrich-nietzsche+6.jpg
http://www.xtec.cat/~lvallmaj/barrinou/nietzsch.htm
http://www.xtec.cat/~fvilasec/nietzsche/superhome.htm
No hay comentarios:
Publicar un comentario