1.Resum del text amb les teves
paraules.
En el present text Locke ens dona una
petita explicació sobre el que ell considera que és el poder polític. Diu que
cal diferenciar-lo tant del poder paternal, que seria el poder que té un pare
sobre el seu fill fins que aquest arriba a la majoria d’edat, com del poder
d’un amo sobre el seu criat. Locke creu que el poder polític pot englobar tots
aquest poders en una sola persona ja que és un poder superior, però que si
entenem el que significa cada poder podrem arribar a diferenciar-los, perquè el
poder polític és un poder que sorgeix a partir del pacte social i defensa la
democràcia representativa, amb la qual cosa aquest poder podrem dividir-lo
entre: el poder legislatiu, el Parlament s’encarrega
d’elaborar les lleis; el poder executiu, el monarca aplica les lleis i en
sanciona l’incompliment; i per últim, el poder federatiu que s’encarrega de que
s’estableixin les aliances i del seu trencament. Així doncs, el poder polític a
diferencia dels altres poders, té el propòsit de protegir als ciutadans i
defensar els seus drets. Aquesta és la conclusió a la qual arriba Locke.
2.Posa un títol
filosòfic al text.
Què signifiquen les paraules Poder Polític?
3.Relaciona
Locke amb tot allò que sàpigues d’ell.
De l’autor Hobbes destaca la seva
obra més important, Leviatan, en la
qual exposarà la seva teoria política del pacte social, el qual veurem més tard
en Locke tot i que amb algunes diferencies. Hobbes considera que el poder no té
un origen diví sinó que prové de l’experiència dels homes. Ell creu que els
essers humans són essencialment iguals, és a dir, no són tots iguals físicament
però agrupant-se aconsegueixen tots els seus objectius, per exemple: un home
fort no ha de vèncer a un home que no ho és, ja que potser a aquest home fort
el vencen un grups d’homes que no ho són, al agrupar-se’n es tornen forts, pel
que fa a la intel·ligència no hi ha un home més savi que un altre ja que tothom
es creu superior als demes. Però aquest egoisme col·lectiu farà pensar a Hobbes
que sense una autoritat ferma no sobreviurien i els empenyerà a pactar, i d’aquí
sorgirà el seu pacte social. Hobbes defensarà el poder d’espotic.
Aquest pacte social comença amb
l’Estat de naturalesa, aquest estat seria la situació en la qual es troben els
homes abans de conviure en societat, en aquest moment els homes són completament
lliures i tenen dret a tot, però en realitat no tenen dret a res, ja que com
diu Hobbes, l’home és un llop per l’home (homo homini lopus). Així doncs,
aquest estat és convertiria un estat de guerra constant. Per aquest motiu
Hobbes inicia el pacte, en aquest l’home ha de renunciar a tots els seus drets
per tal de viure en una societat segura, i passaran tot el poder a un monarca
absolut. Tot i que, si aquest monarca no aconsegueix complir la seva funció,
els seus súbdits podran treure’l del poder. Aristòtil al igual que Hobbes, creu
que l’home és un animal polític i per aquest motiu fa el pacte social, ja que
creu que els homes han de viure en societat.
A diferencia de Hobbes, Locke no
justifica el poder d’espotic ja que considera que no es pot matar a qualsevol
persona sense un motiu evident, amb la qual cosa no permetrà el suïcidi ni la
eutanàsia. El llibre més destacat de Locke es titula Assaig sobre el govern civil. Aquest està en contra de Hobbes en el
sentit de que els homes no han de renunciar als seus drets personals ja que no
ha d’haver absolutisme. Ell creu que l’Estat se subordina als interessos
individuals. Tot i que no defensa el poder d’espotic, si està a favor del poder
paternal, en el qual els pares han de vetllar pels seus fills fins que siguin
majors d’edats, per tant els han d’educar i cuidar, i els fills els han
d’agrair tot el que han fet per ells. Locke diu que els pares tenen el poder
sobre els fills fins que aquest són majors d’edat. I per altra banda, defensa
el poder polític, que sorgeix a partir del pacte social i defensa la democràcia
representativa. Fet que es troba totalment relacionat amb el text, ja que
tracta de la definició de poder polític.
De
manera que el seu pacte social comença al igual que el de Hobbes per
l’Estat de naturalesa, però s’aparta de la idea de guerra constant, Locke creu
que els homes tenim drets naturals, com el dret de subsistència, dret a la
propietat privada... Però tenir aquests drets en l’estat de naturalesa no vol
dir que es respectin. Per aquest motiu es fa el pacte social, en el qual es
homes decideixen formar una societat sense renunciar als seus drets
transferint-los al sobirà; el que es fa és, atorgar als governants el poder
necessari per tal de que ens protegeixin. D’aquest pacte, en sorgeix l’Estat
liberal que a diferencia de l’estat de Hobbes, aquest esdevé representatiu.
Però tots dos, mantenen que si aquest Estat no acompleix la seva funció el
poble podrà derrocar-lo i trencar el pacte.
Per altra banda, tal i com ens
explica el text, Locke fa una divisió de poders per tal d’evitar l’absolutisme
reial. Sostindrà que en qualsevol sistema polític es poden distingir tres tipus
de poder: el poder legislatiu, on el Parlament elabora les lleis; el poder
executiu, on el monarca aplica les lleis i sanciona l’incompliment; i per últim
el poder federatiu, on s’estableixen les aliances i el seu trencament.
4.Compara el text amb la República de Plató.
Aquest text com ja he esmentat abans
tracta de la definició del poder polític que fa Locke. Aquest poder polític
sorgeix del pacte social i defensa la democràcia representativa. Aquesta
definició del poder polític la podem relacionar amb les malalties de l’estat
que defensa Plató, més concretament, amb la malaltia de la democràcia. Aquesta
democràcia és una degeneració de la oligarquia on el poder recau sobre el
poble, es caracteritza per la llibertat i la igualtat però no ho defensa igual
que Locke. Plató considera que si donem llibertat i igualtat a la població
tothom farà el que vulgui, és a dir, els corruptes s’igualaran amb els
virtuosos, els rics amb els pobres, els savis amb els ignorants... i això
portarà a una direcció de l’Estat que no està preparada per fer-ho. En canvi,
Locke creu que el poder no pot concentrar-se en una sola persona sinó que ha
d’estar dividit, confia cegament en la democràcia i creu que és el millor
sistema polític per dirigir una societat. Així doncs, tenim a dos autors amb un
punt de vista molt diferent tot i que consideren la democràcia una forma de
govern.
En un segon lloc, Plató divideix a la
societat en tres estaments: els governants, els militars i els treballadors.
Tots dos autors defensen que els homes posseeixen drets naturals, tot i que
cadascú ho associa amb un àmbit diferent. Plató diu que els essers humans posseïm
característiques naturals que determinen el tipus de funcionament que
desempenyarem a la societat, en canvi, Locke creu que posseïm drets naturals
però els associa amb els drets personals.
En la República de Plató, els que
governen són els filòsofs, ja que són els que han arribat al coneixement i
estan preparats per dirigir la polis, ja que si governés qualsevol altra
persona no seria just i es podrien donar les malalties de l’Estat. A aquests
governants no els ha escollit ningú i no se’ls pot treure del poder, en vers
d’això tenim l’Estat liberal de Locke, en el qual els que governen han estat
escollits per la població i si no compleixen les seves funcions els poden
derrocar i treure’ls del poder. Aquest són els encarregat de defensar-los i
protegir-los. A més, en aquesta societat els poders es troben dividits la qual
cosa fa que una persona no pugui controlar-ho tot i es converteix en una
societat justa, en canvi, a la República tots els poders es concentren els
governants, és a dir, els filòsofs.
5.Opinió
personal sobre el text.
El text ens dona una petita
explicació del que significa el poder polític i ens fa veure en que consisteix.
De manera que jo estic d’acord amb Locke, en la definició que fa sobre el poder
polític. Jo crec que aquest poder polític ha de consistir en un poder per
protegir als essers humans i protegir els nostres drets, ja que per això
escollim a una persona que governi, aquesta persona ha de ser un representant
clar de les nostres idees i ha de portat a terme tot allò que necessitem per
satisfer les nostres necessitats. Sobretot estic a favor amb aquest text,
perquè fa una separació dels poders. Des del meu punt de vista, en una persona
no es pot concentrar tot el poder d’un Estat, ja que aquest finalment es
corrompria, el poder és una de les drogues més dolentes que existeixen ja que
amb poder pots arribar a aconseguir-ho tot, i torna a les persones cobdicioses.
De manera que estic a favor d’aquesta divisió dels poders. A més, també
comparteixo la idea del poder paternal, els pares són els responsables dels
fills fins a la seva majoria d’edat, els han de cuidar i educar, i han de
procurar que es converteixi en un bon ciutadà. Aquests en assolir la majoria
d’edat passen a dependre d’ells mateixos, ja els pares no són responsables, i han
d’agrair tot allò que els seus pares han fet per ells.
No hay comentarios:
Publicar un comentario