jueves, 13 de marzo de 2014

COMENTARI DE TEXT DE SANDRA CORTÉS (Institut Camps Blancs. Curs 2013-2014)



1.Resum del text amb les teves paraules.
En el present text Locke ens dona una petita explicació sobre el que ell considera que és el poder polític. Diu que cal diferenciar-lo tant del poder paternal, que seria el poder que té un pare sobre el seu fill fins que aquest arriba a la majoria d’edat, com del poder d’un amo sobre el seu criat. Locke creu que el poder polític pot englobar tots aquest poders en una sola persona ja que és un poder superior, però que si entenem el que significa cada poder podrem arribar a diferenciar-los, perquè el poder polític és un poder que sorgeix a partir del pacte social i defensa la democràcia representativa, amb la qual cosa aquest poder podrem dividir-lo entre: el poder legislatiu, el Parlament s’encarrega d’elaborar les lleis; el poder executiu, el monarca aplica les lleis i en sanciona l’incompliment; i per últim, el poder federatiu que s’encarrega de que s’estableixin les aliances i del seu trencament. Així doncs, el poder polític a diferencia dels altres poders, té el propòsit de protegir als ciutadans i defensar els seus drets. Aquesta és la conclusió a la qual arriba Locke.
2.Posa un títol filosòfic al text.
Què signifiquen les paraules Poder Polític?
3.Relaciona Locke amb tot allò que sàpigues d’ell.
De l’autor Hobbes destaca la seva obra més important, Leviatan, en la qual exposarà la seva teoria política del pacte social, el qual veurem més tard en Locke tot i que amb algunes diferencies. Hobbes considera que el poder no té un origen diví sinó que prové de l’experiència dels homes. Ell creu que els essers humans són essencialment iguals, és a dir, no són tots iguals físicament però agrupant-se aconsegueixen tots els seus objectius, per exemple: un home fort no ha de vèncer a un home que no ho és, ja que potser a aquest home fort el vencen un grups d’homes que no ho són, al agrupar-se’n es tornen forts, pel que fa a la intel·ligència no hi ha un home més savi que un altre ja que tothom es creu superior als demes. Però aquest egoisme col·lectiu farà pensar a Hobbes que sense una autoritat ferma no sobreviurien i els empenyerà a pactar, i d’aquí sorgirà el seu pacte social. Hobbes defensarà el poder d’espotic.
Aquest pacte social comença amb l’Estat de naturalesa, aquest estat seria la situació en la qual es troben els homes abans de conviure en societat, en aquest moment els homes són completament lliures i tenen dret a tot, però en realitat no tenen dret a res, ja que com diu Hobbes, l’home és un llop per l’home (homo homini lopus). Així doncs, aquest estat és convertiria un estat de guerra constant. Per aquest motiu Hobbes inicia el pacte, en aquest l’home ha de renunciar a tots els seus drets per tal de viure en una societat segura, i passaran tot el poder a un monarca absolut. Tot i que, si aquest monarca no aconsegueix complir la seva funció, els seus súbdits podran treure’l del poder. Aristòtil al igual que Hobbes, creu que l’home és un animal polític i per aquest motiu fa el pacte social, ja que creu que els homes han de viure en societat.
A diferencia de Hobbes, Locke no justifica el poder d’espotic ja que considera que no es pot matar a qualsevol persona sense un motiu evident, amb la qual cosa no permetrà el suïcidi ni la eutanàsia. El llibre més destacat de Locke es titula Assaig sobre el govern civil. Aquest està en contra de Hobbes en el sentit de que els homes no han de renunciar als seus drets personals ja que no ha d’haver absolutisme. Ell creu que l’Estat se subordina als interessos individuals. Tot i que no defensa el poder d’espotic, si està a favor del poder paternal, en el qual els pares han de vetllar pels seus fills fins que siguin majors d’edats, per tant els han d’educar i cuidar, i els fills els han d’agrair tot el que han fet per ells. Locke diu que els pares tenen el poder sobre els fills fins que aquest són majors d’edat. I per altra banda, defensa el poder polític, que sorgeix a partir del pacte social i defensa la democràcia representativa. Fet que es troba totalment relacionat amb el text, ja que tracta de la definició de poder polític.
 De  manera que el seu pacte social comença al igual que el de Hobbes per l’Estat de naturalesa, però s’aparta de la idea de guerra constant, Locke creu que els homes tenim drets naturals, com el dret de subsistència, dret a la propietat privada... Però tenir aquests drets en l’estat de naturalesa no vol dir que es respectin. Per aquest motiu es fa el pacte social, en el qual es homes decideixen formar una societat sense renunciar als seus drets transferint-los al sobirà; el que es fa és, atorgar als governants el poder necessari per tal de que ens protegeixin. D’aquest pacte, en sorgeix l’Estat liberal que a diferencia de l’estat de Hobbes, aquest esdevé representatiu. Però tots dos, mantenen que si aquest Estat no acompleix la seva funció el poble podrà derrocar-lo i trencar el pacte.
Per altra banda, tal i com ens explica el text, Locke fa una divisió de poders per tal d’evitar l’absolutisme reial. Sostindrà que en qualsevol sistema polític es poden distingir tres tipus de poder: el poder legislatiu, on el Parlament elabora les lleis; el poder executiu, on el monarca aplica les lleis i sanciona l’incompliment; i per últim el poder federatiu, on s’estableixen les aliances i el seu trencament.
4.Compara el text amb la República de Plató.
Aquest text com ja he esmentat abans tracta de la definició del poder polític que fa Locke. Aquest poder polític sorgeix del pacte social i defensa la democràcia representativa. Aquesta definició del poder polític la podem relacionar amb les malalties de l’estat que defensa Plató, més concretament, amb la malaltia de la democràcia. Aquesta democràcia és una degeneració de la oligarquia on el poder recau sobre el poble, es caracteritza per la llibertat i la igualtat però no ho defensa igual que Locke. Plató considera que si donem llibertat i igualtat a la població tothom farà el que vulgui, és a dir, els corruptes s’igualaran amb els virtuosos, els rics amb els pobres, els savis amb els ignorants... i això portarà a una direcció de l’Estat que no està preparada per fer-ho. En canvi, Locke creu que el poder no pot concentrar-se en una sola persona sinó que ha d’estar dividit, confia cegament en la democràcia i creu que és el millor sistema polític per dirigir una societat. Així doncs, tenim a dos autors amb un punt de vista molt diferent tot i que consideren la democràcia una forma de govern.
En un segon lloc, Plató divideix a la societat en tres estaments: els governants, els militars i els treballadors. Tots dos autors defensen que els homes posseeixen drets naturals, tot i que cadascú ho associa amb un àmbit diferent. Plató diu que els essers humans posseïm característiques naturals que determinen el tipus de funcionament que desempenyarem a la societat, en canvi, Locke creu que posseïm drets naturals però els associa amb els drets personals.
En la República de Plató, els que governen són els filòsofs, ja que són els que han arribat al coneixement i estan preparats per dirigir la polis, ja que si governés qualsevol altra persona no seria just i es podrien donar les malalties de l’Estat. A aquests governants no els ha escollit ningú i no se’ls pot treure del poder, en vers d’això tenim l’Estat liberal de Locke, en el qual els que governen han estat escollits per la població i si no compleixen les seves funcions els poden derrocar i treure’ls del poder. Aquest són els encarregat de defensar-los i protegir-los. A més, en aquesta societat els poders es troben dividits la qual cosa fa que una persona no pugui controlar-ho tot i es converteix en una societat justa, en canvi, a la República tots els poders es concentren els governants, és a dir, els filòsofs.
5.Opinió personal sobre el text.
El text ens dona una petita explicació del que significa el poder polític i ens fa veure en que consisteix. De manera que jo estic d’acord amb Locke, en la definició que fa sobre el poder polític. Jo crec que aquest poder polític ha de consistir en un poder per protegir als essers humans i protegir els nostres drets, ja que per això escollim a una persona que governi, aquesta persona ha de ser un representant clar de les nostres idees i ha de portat a terme tot allò que necessitem per satisfer les nostres necessitats. Sobretot estic a favor amb aquest text, perquè fa una separació dels poders. Des del meu punt de vista, en una persona no es pot concentrar tot el poder d’un Estat, ja que aquest finalment es corrompria, el poder és una de les drogues més dolentes que existeixen ja que amb poder pots arribar a aconseguir-ho tot, i torna a les persones cobdicioses. De manera que estic a favor d’aquesta divisió dels poders. A més, també comparteixo la idea del poder paternal, els pares són els responsables dels fills fins a la seva majoria d’edat, els han de cuidar i educar, i han de procurar que es converteixi en un bon ciutadà. Aquests en assolir la majoria d’edat passen a dependre d’ells mateixos, ja els pares no són responsables, i han d’agrair tot allò que els seus pares han fet per ells.

No hay comentarios:

Publicar un comentario