LOCKE
Què és conèixer. Els graus de coneixement
Fins ara, Locke ha establert que
l’experiència és la font d’on procedeix tot el material del nostre
coneixement o idees; ara bé, l’experiència no és el coneixement mateix.
Locke dedica el llibre IV de l’Assaig, el més extens i significatiu de l’obra, a l’estudi de la naturalesa, graus, extensió, realitat... del coneixement.
En primer lloc, Locke defineix el coneixement com la percepció per part de la ment de l’acord o desacord d’unes idees amb d’altres.
Conèixer és comparar idees, descobrir quines són les seves relacions, i
jutjar. Locke redueix a quatre les formes en que les idees poden
concordar o no concordar entre sí.
- identitat o diversitat (lògica); per exemple, “allò blau no és groc”, que indica una no concordança d’identitat;
- relació (matemàtica); per exemple, “dos triangles de bases iguals entre dos costats paral•lels són iguals”, que assenyala una relació entre dues idees;
- coexistència o connexió necessària (física); per exemple, “el ferro és susceptible d’impressions magnètiques”, on la ment percep que certes idees coexisteixen amb d’altres en el mateix subjecte;
- existència real (metafísica); per exemple, “Déu existeix”, que implica la percepció de la existència real d’una idea fora de la ment.
Si la concordança o no concordança entre idees és percebuda per la ment de mode immediat, llavors tenim el primer grau de coneixement, el coneixement intuïtiu.
El coneixement intuïtiu és la percepció
immediata de la concordança o de la no concordança de les idees entre
elles, sense recórrer a cap idea intermediària. Aquesta intuïció és
evident, i produeix la certesa. Així, totes les idees
clares i distintes, fins i tot les idees abstractes, són evidents;
l’esperit concep immediatament que cada idea concorda amb ella mateixa i
que aquesta no concorda amb totes les altres. Nogensmenys, aquestes
idees no són pas axiomes del pensament i de les ciències, car aquests
axiomes són inútils per copsar proposicions particulars, i poden
induir-nos a l’error. Les idees abstractes són evidents pel fet que són
obra nostra, no tenen pas necessitat de ser demostrades.
Quan la ment no percep l’acord o
desacord entre idees de manera immediata, sinó que necessita de la
intervenció d’altres idees intermèdies per descobrir-lo, llavors es té
el segon grau de coneixement, el coneixement demostratiu.
El coneixement demostratiu consisteix a
comparar idees i a percebre’n la conveniència o la desconveniència per
mitjà d’altres idees que són proves per a la demostració. És la raó qui
percep aquests lligams entre les idees, seguint-ne el fil de la deducció. La deducció comprèn diversos graus:
- descobrir proves;
- ordenar les idees amb claredat i convenientment de manera que les connexions apareguin amb evidència;
- percebre aquestes connexions;
- finalment, concloure.
En el domini de la demostració, les
matemàtiques proporcionen el grau més alt de la certesa. El coneixement
intuïtiu és, segons Locke, el més cert i clar perquè, encara que el
coneixement demostratiu és cert, ja que en ell l’acord o desacord entre
les idees arriba a percebre’s finalment; no obstant, això no té lloc
sinó després d’un gran esforç i atenció, i, en el processos llargs,
l’error és possible. A més, el coneixement intuïtiu constitueix el
fonament de la certesa de tot el nostre coneixement: així, en el
coneixement demostratiu, la intuïció ha de donar-se en cadascun dels
passos intermitjos.
Finalment, Locke parla d’un tercer grau de coneixement, el sensitiu;
és a dir, el coneixement de l’existència d’objectes particulars
exteriors a nosaltres, que es fonamenta en la percepció o consciència de
la ment de rebre idees procedents d’objectes externs.
Webgrafia:
http://www.filosofar.cat/index.php/historia-de-la-filosofia/filosofia-moderna/93-locke/395-que-es-coneixer-els-graus-de-coneixement
Webgrafia:
http://www.filosofar.cat/index.php/historia-de-la-filosofia/filosofia-moderna/93-locke/395-que-es-coneixer-els-graus-de-coneixement
No hay comentarios:
Publicar un comentario