HISTÒRIA DE LA FILOSOFIA: PLATÓ
Comentari de Text
"Llevat
que els filòsofs governin en els Estats, o que els qui ara són
anomenats reis i governants filosofin de manera genuïna i adequada, i
que coincideixin en una mateixa persona el poder polític i la filosofia,
i que es prohibeixi rigorosament que marxin separadament per cadascun
d' aquests camins les múltiples naturaleses que actualment ho fan així,
no hi haurà, estimat Glaucó, fi dels mals per als Estats ni tampoc, em
sembla, per al gènere humà; tampoc abans d' això no es produirà, en la
mesura del possible, ni veurà la llum del Sol, l' organització política
que ara acabem de descriure verbalment. Això és el que des de fa una
estona vacil·lo a dir, perquè preveia que el meu pensament xocaria amb
el dels altres; i és difícil d' advertir que no hi ha cap més manera de
ser feliç, tant en la vida privada com en la pública"
PLATÓ, La República, V, 473d-e.
ADVERTIMENT: El model de comentari de text que aquí es proposa, no pretèn en cap cas, menystenir a ningú.
ADVERTIMENT: El model de comentari de text que aquí es proposa, no pretèn en cap cas, menystenir a ningú.
1.- Digues amb les teves pròpies paraules i sense repetir el fragment, què diu Plató en aquest text.
En
aquest fragment Plató posa de manifest una de les principals condicions
que són necessàries perquè la seva idea d'estat aristocràtic ideal
pugui tenir èxit, que és precisament que els governants de la polis (el
poder polític) hagin sigut instruïts en la filosofia i és que, segons
les idees de Plató, només aquell que gràcies a la filosofia s'ha pogut
alliberar de les cadenes que el lliguen al món sensible i ha arribat a
conèixer el món de les idees, només aquell que ha pogut contemplar la
idea de Bé, podrà arribar a governar d'una manera justa la polis, ja que
no treballarà per la cerca del benefici personal, sinó del col·lectiu,
conduint-la a la felicitat de la totalitat dels seus habitants i per
tant a la justícia i l'harmonia.
Perquè
això sigui possible però, altres fets també s'han de donar, com per
exemple l'existència d'una societat correctament dividida en tres
classes socials, la dels filòsofs governants que esmentàvem abans, la
dels guerrers i la dels artesans. Per tal que l'estat funcioni
correctament en el sentit que apuntàvem abans, aquestes tres classes han
de dur a terme la tasca que els hi correspon (governar, defensar la
polis i crear allò que necessita per viure respectivament) i no
desviar-se'n. Precisament és quan se n'aparten (quan “marxen
separadament”), que sorgeixen les malalties de l'estat, ja que la ideal
organització aristocràtica es veu truncada per l'aparició d'altres
formes de govern on qui mana no és la classe filosòfico-aristocràtica
(timocràcia, democràcia i tirania) o bé la classe aristocràtica és
corrompuda i només s'interessa per la prosperitat personal (oligarquia).
Per
tant, les dues condicions abans esmentades són per Plató necessàries
perquè es doni la organització estatal que ell planteja. A més, però,
considera que sense l'eliminació d'aquestes dificultats i la consecució
de l'estat aristocràtic, és impossible acabar amb els mals del “gènere
humà”, ja que, segons l'ideari platònic, la felicitat i justícia
individuals no es poden deslligar dels comuns.
Per
últim Plató reconeix l'enorme complexitat que suposa la instauració
d'un estat com el que proposa, donades les nombroses malalties que pot
patir l'estat per causes molt variades (l'estat de Plató és, de fet, un
model utòpic) però posa de manifest que, malgrat la inherent dificultat
que pot suposar adonar-se que el seu model és l'únic capaç d'aconseguir
la felicitat i justícia individual i comuna, no hi ha cap més manera
d'aconseguir-ho.
2.- Posa-li un títol filosòfic.
Les condicions per l'estat ideal i els mals que l'impedeixen
3.- Relaciona aquest text de La República, amb altres teories, mites, obres de Plató com ara Fedre, Menó, l’ Apologia de Sòcrates, El convit, etc.
Com
passa en molts casos en l'obra de Plató, les teories que presenta
queden totes lligades per la seva particular concepció del món i les
idees. De fet, tota la teoria de les idees que construeix i va
desenvolupant al llarg de la seva obra té com a objectiu final
fonamentar l'estat ideal que precisament ens presenta en el text
anterior i al llarg de la obra La República i és que l'obra de
Plató està altament influïda per la condemna a mort del seu mestre
Sòcrates. Així doncs, Plató desenvoluparà tot un ideari amb el que
pretén crear un estat realment just, allunyat d'aquell que va arribar a
condemnar a una figura com la del seu mestre. En aquest sentit, Plató
considera que el món real no és el sensible que ens arriba a través dels
nostres sentits, sinó que és el de les idees, al que podem arribar
gràcies a la raó. Precisament ens parla d'això en el mite de la caverna,
on es presenta el filòsof com aquell que és capaç de deslligar-se de
les cadenes que el mantenen unit al món de les ombres (el món sensible) i
el condueixen a un món de veritat universal (el de les idees) on qui
governa és precisament el Bé, simbolitzat en el Sol. És per això que qui
governa l'estat ha de ser el filòsof, perquè és l'únic que, entre la
multitud que viu al món de les ombres, ha pogut contemplar realment el
que és el Bé, i per tant és l'únic que pot governar amb justícia i
aconseguir que tots els habitants de la polis assoleixin la felicitat.
De la mateixa manera, però, és molt difícil per al filòsof explicar allò
que ha “experimentat” al món de les idees als seus antics companys que
habiten entre les ombres (li és difícil tornar a dins la caverna, i de
la mateixa manera quan els hi explica la veritat universal a la resta,
se'n riuen i fins i tot poden arribar a intentar matar-lo, en una clara
al·lusió al que li havia passat a Sòcrates) i això justificaria
certament que qui ha de manar és un reduït grup de filòsofs ja que
tampoc poden fer arribar el bé, la veritat, a la resta de persones, que
no estan preparades per arribar a comprendre-ho, tal i com s'exposa a
l'inici del text.
D'aquesta mateixa manera, Plató considera que l'anima de l'home estaria formada per tres parts, tal i com ens presenta al mite del carro alat de la seva obra Fedre.
Aquestes tres parts són, per una banda, la part racional (la conductora
de l'auriga) que gràcies al seu coneixement del món de les idees, és
capaç de guiar les altres dues parts, la irascible, simbolitzada en un
cavall bo i dòcil representant de la valentia i la noblesa, i la
concupiscible, que és un cavall indomable, símbol dels desitjos més
baixos i materials. No és pas casualitat que aquestes tres parts
coincideixin en certa manera amb les tres classes socials que considera
Plató han d'integrar l'estat. La raó equivaldria a la classe dels
governants filòsofs, ja que són els únics que han contemplat el Bé en el
món de les idees i que, per tant, poden fer tirar endavant la ciutat
garantint-ne la felicitat dels ciutadans (com comentàvem abans). La
classe dels guardians i soldats correspondria a la part irascible i
equivaldria al valor. Per últim, la classe dels artesans vindria a ser
la part concupiscible, que es deixa portar pels instints passionals.
L'única manera que tindria de ser feliç l'artesà seria amb la virtut de
la moderació, que consisteix en l'acceptació del govern que li ve
imposat per part de la classe aristocràtica filosòfica en el model de
l'estat platonià. Tal i com ja havíem dit, igual que quan en l'individu
aquestes tres parts no duen a terme la seva funció es produeix una manca
d'harmonia i una falta de justícia, si en la ciutat les tres classes
socials no fan el que han de fer, es perd la justícia social i apareixen
les malalties de l'estat, que condueixen a formes de govern que de cap
manera poden permetre la felicitat de tots els seus ciutadans.
Tampoc
és estrany que Plató generi aquesta equivalència entre la realitat
individual i la de la societat de la polis. De fet, Plató considera que
la justícia ha de ser estudiada en la col·lectivitat i no pas en la
individualitat. D'aquesta manera, considera la polis més que una mera
unió de persones que viuen juntes, sinó que, en el fons, es tracta d'una
“persona” pròpiament dita, amb la seva psyche i, per tant, les seves tres parts de l'anima (les tres classes socials).
4.- Fes una opinió personal tot reflexionant sobre l’ actualitat de la temàtica.
Des
del meu punt de vista, cal dir que les idees de Plató són realment
interessants i tenen molt de sentit i lògica. Si bé no podem negar la
intencionalitat clarament bondadosa de Plató, que l'únic que busca és la
formació d'un estat just i feliç, no em puc posicionar a favor dels
seus postulats, perquè són clarament antidemocràtics i segregacionistes.
Plató defensa clarament l'existència de classes socials, però jo crec
que tots els éssers humans som iguals, i, per tant, la segregació social
no té cabuda en aquest pensament. Què fa pensar que uns siguem
diferents dels altres? Per Plató, la resposta està en les qualitats
individuals, que el governant és l'únic que ha pogut veure el món de les
idees, l'únic que coneix la veritat, i per tant és el que ha de
governar. Hi ha, però, dos clars contra arguments a això. Primerament,
perquè no pot la resta de la societat arribar a conèixer aquesta veritat
universal? Donat que tots tenim les mateixes capacitats intel·lectuals,
l'únic que fa que siguem diferents és que hem rebut una educació
diferent. Si el sistema educatiu fos igual per tothom, tothom podria
arribar al “món de les idees” i tothom podria formar part del govern
dels millors, perquè tots serien, en certa manera, els millors. Llavors
la reduïda classe política passaria a ser una extensa classe única que
integrés tota la societat, desapareixerien les classes socials, tothom
seria igual i s'arribaria naturalment a una autèntica democràcia
igualitària, on els arguments de Plató no serien vàlids, perquè no
s'estaria igualant el savi a l'ignorant, donat que no hi ha cap
ignorant. Voldria dir això que tothom seria igual en pensament? No,
només igual en facultats, i és que precisament en la diversitat d'idees
està la clau de la democràcia. Aquí és on entra el segon argument, si el
govern de l'estat estigués reduït a un petit número de persones, per
més preparades que estiguessin, què fa pensar que les seves decisions
serien les millors possibles? Com més persones participin en la
activitat política, més seguretat hi ha que, al final, la idea de la
majoria sigui la que realment condueixi l'estat cap a bon camí, perquè
al cap i a la fi, l'ésser humà no és, ni de bon tros, perfecte, i que el
govern s'estanqui en un reduït grup de persones, per més aptes que
siguin, conduiria a la desigualtat social i, a al final, a la presa de
decisions errònies. És més, què legitima que un petit grup de persones
decideixin el futur d'una majoria? Si hagués de ser la preparació,
llavors ens haurien de manar les persones més sàvies, com ara els
acadèmics. Però qui assegura que la voluntat dels acadèmics equivalgui a
la voluntat del poble que han de manar? Llavors es viuria en la
imposició, la manca de llibertats, la dictadura i, per tant, la
infelicitat.
De
la mateixa manera, les idees platòniques poden tenir certa correlació
amb la situació política actual. Vivim en una democràcia, però fins a
quin punt la classe política realment ens representa? Vivim certament en
una democràcia o en una autarquia o oligarquia de les que presenta
Plató? Per mi, només en el moment en el que ens referim a classe
política ja estem posant de manifest la necessitat de canviar el
sistema. L'existència de classes socials, al meu parer, és un error,
sigui quin sigui el postulat emprat per defensar-les, i és que no hi ha
res, científicament parlant, que pugui justificar la separació dels
diferents grups socials. Tothom hauria de ser amo del seu destí i poder
participar igualitàriament en la activitat política. S'hauria de tombar
cap a una democràcia més que representativa, participativa, com aquella
de l'antiga Grècia. Per poder fer-ho, caldria, primerament, assegurar
que l’educació pogués formar ciutadans igualment capacitats (i per tant
ja no farien falta les classes socials) i després, explotar els nous
mitjans tecnològics per permetre que tothom pogués contribuir a forjar
el futur que, al ser de tots, també és seu. Vol dir això que cal caure
en l'individualisme? No, tampoc. Cada individu hauria de pensar en el bé
comú, no pas en l'individual, com fa el filòsof en el model platònic.
D'aquesta manera, tothom podria participar en l'activitat política i a
la vegada es caminaria cap a la felicitat i la justícia de l'estat de
Plató.
Comentari
realitzat per : J. Z. S. (alumne de 2n Batxillerat A
(científic-tecnològic), de l' Institut Ramón Turró i Darder de Malgrat
de Mar)
No hay comentarios:
Publicar un comentario