COMENTARI DE TEXT A CASA
LOCKE
ASSAIG SOBRE L' ENTENIMENT HUMÀ
Proves
d’accés a la universitat Convocatòria 2015 Història de la filosofía Sèrie 5
Escolliu
UNA de les dues opcions (A o B).
OPCIÓ
A
“De
cap proposició no podem dir que la tenim en la ment però que la ment mai no
l’ha coneguda i mai no n’ha tingut consciència. Perquè, si això passés en algun
cas, aleshores podríem dir, amb la mateixa raó, que totes les proposicions
vertaderes, a les quals pot assentir algun dia la raó, les tenim en la ment i
que, per això, s’hi troben impreses. En efecte, si d’alguna d’aquestes
proposicions podem dir que és en la ment, però que no ha estat mai coneguda,
només és perquè la ment és capaç de conèixer-la; així es comporta la ment
respecte de totes les veritats que alguna vegada coneixerà. Més encara: així és
com poden estar impreses en la ment totes les veritats que la ment mai no ha
conegut i mai no podrà conèixer, perquè podem viure molt de temps i morir a la
fi ignorant moltes de les veritats que la nostra ment pot conèixer fins i tot
amb certesa. De manera que, si la capacitat de conèixer ha de ser la impressió
natural que estem discutint, totes i cadascuna de les veritats que podem
arribar a conèixer seran, per aquesta raó, innates; i aquesta gran qüestió
quedarà reduïda a una manera molt impròpia de parlar perquè, si per una banda
pretén afirmar el contrari, per l’altra no diu res de diferent del que diuen
els que neguen els principis innats. Perquè ningú, penso jo, no ha negat mai
que la ment pot conèixer algunes veritats. És aquesta capacitat, diuen, la que
és innata, mentre que el coneixement és adquirit. Però, aleshores, a què treu
cap tanta insistència a favor de màximes innates? Perquè si hi ha veritats que
poden estar impreses en l’enteniment sense ser percebudes, no sé veure com
poden diferir, pel que fa al seu origen, de les veritats que la ment pot
conèixer: cal que siguin totes innates o totes adventícies; i és empresa vana
voler distingir-les.”
John Locke. Assaig sobre l’enteniment humà, llibre I, capítol II
1.
Expliqueu breument (entre seixanta i cent paraules) les idees principals del
text i com hi apareixen relacionades. [2 punts]
2. Expliqueu breument (entre cinc i quinze
paraules en cada cas) el significat que tenen en el text les expressions
següents: [1 punt]
a)
«capacitat […] innata»
b)
«veritats […] adventícies»
3.
Expliqueu el punt de vista de John Locke sobre el tema que s’analitza en el
text i per què fa l’afirmació següent al final: «si hi ha veritats que poden
estar impreses en l’enteniment sense ser percebudes, no sé veure com poden
diferir, pel que fa al seu origen, de les veritats que la ment pot conèixer:
cal que siguin totes innates o totes adventícies; i és empresa vana voler
distingir-les». (En la resposta, us heu de referir als aspectes del pensament
de Locke que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el
text.) [3 punts]
4.
Compareu la concepció de Locke sobre si és possible el coneixement del món
material amb la concepció sobre aquesta mateixa qüestió d’un altre autor/a
destacat de la història de la filosofia occidental. [2 punts]
5.
Expliqueu si esteu d’acord o en desacord amb l’afirmació següent: «Per a saber,
per exemple, que 890 + 120 fan 1.010, no em cal anar a mirar com és el món; ho
puc calcular mentalment, sense dependre de cap observació empírica; per tant,
hi ha algunes veritats que conec de manera innata.» Responeu d’una manera
raonada. [2 punts]
- Pots ajudar-te de la pel·lícula "El nen salvatge" sobre Victor de l' Aveyron, de François Truffaut
DATES D' ENTREGA B21:
- Dimecres 30 Març 2016. Es sumarà 1 punt d' actitud positiva
- Divendres 1 Abril 2016. Es sumarà 0,5 punts d' actitud positiva
- Dissabte 2 Abril 2016. Via e-mail. No es sumarà cap punt ni positiu ni negatiu.
- Diumenge 3 Abril 2016. Via e-mail. Es restarà un punt (-1p)
DATES D' ENTREGA B22:
- Dimarts 29 Març 2016. Es sumarà 1 punt d' actitud positiva
- Divendres 1 Abril 2016. Es sumarà 0,5 punts d' actitud positiva
- Dissabte 2 Abril 2015. Via e-mail. No es sumarà cap punt ni positiu ni negatiu.
- Diumenge 3 Abril 2015. Via e-mail. Es restarà un punt (-1p)
Fora
d' aquestes dates d' entrega, el treball no es podrà entregar i serà
considerat com a no avaluat. Aquest treball val el 50% de la nota final
del trimestre.
En
les dates assenyalades, s' haurà d' enviar a sgil4@xtec.cat. El treball
s' haurà d' imprimir igualment amb posterioritat, i, entregat a la
professora en mà, dilluns 4 d'abril, sinó no serà avaluat.
No es retornaran els treballs corregits, ni es donaran les notes, fins a no exhaurir les dates proposades per a la seva entrega.
No es retornaran els treballs corregits, ni es donaran les notes, fins a no exhaurir les dates proposades per a la seva entrega.
No hay comentarios:
Publicar un comentario